Har för närvarande endast landgång på vinden. Trots det förvaras en hel del där mha primitiva hyllor mellan w-takstolarna. W-takstolarna har spännvidden 7,5 m och byggs upp av över- och underdel på 45x140. Jag ser ingen uppenbar svikt i dagsläget.

Nu vill jag ha ett enkelt golv där (råspont) som slutar ca 1,5 m före yttervägg/takstolsavslutning. Min ursprungliga plan var att slå in 45x-195-reglar på ovansidan av takstolarnas nedre del, skruva ihop med takstolen mha bultar. och på det sättet förbättra takstolens bärförmåga. Nu har jag dock insett att jag kommer skapa en köldbrygga om jag gör så, och att jag istället måste korslägga 45x195-reglarna (måste komma upp i höjd för att komma över isoleringen med några cm marginal). En korsläggning kommer dock enbart utgöra en belastning för takstolarna.

Min fråga är alltså, är det rimligt att oroa sig för takstolarnas bärförmåga i detta fall? Det ska ju ändå inte förvaras tunga saker där. Den enda konkreta tyngden som tillkommer är väl den från det uppreglade golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.