Hej!

Ska lägga nytt golv på hela övervåningen i vårt 1,5 planshus. Idag ligger ett 8mm ihoplimmat "laminat" (verkar vara typ spånskiva) med lumppapp under mot spånskivan. I 2 rum, ca 1/3 av ytan, river jag bort det gamla golvet. Mellan rummet som trappan går till & sovrummet har det byggts en vägg som ställts ovanpå golvet... Det handlar om ~2x5,5m att såga med multiverktyget utan att riktigt veta hur tjock spånskivan mot golvvärmeslangarna är.. Har i princip bestämt mig för att i denna del lägga nya golvet på det gamla. Dörrar kommer ej behöva sågas osv. Det nya golvet är 8mm hdf + 1mm pålimmad akustikmatta. Undersidan ser plastad ut mot akustikmattan som i sin tur känns gummerad.
Komfortmässigt är jag inte så orolig: I det relativt lilla rummet där trappan kommer upp brukar golvet vara ganska kallt; värmen kommer nedifrån plan1. I sovrummet, (som styrs av termostat på andra sidan den nya väggen) vill vi ändå ha svalt samt dörren är alltid öppen.

Det jag undrar är om något annat problem kan uppstå med fukt, ojämn värme i golvet, osv. Ingen värme bör väl " försvinna" utan ändå komma huset till godo eftersom det är på andra våning?
Att det absolut inte finns några tecken på fukt under det gamla golvet + att jag inte vet om det är plast någonstans mellan plan 1 & 2 får mig att ignorera kravet på ångspärr under golv på golvvärme. Har läst mig till att man inte får ha tätskikt på var sida om slangarna.
Vi har luft/vatten värmepump.
 
Låter kanske som jag redan bestämt mig, men det jag är ute efter är någon som kan säga antingen "Kör", eller, "Ta bort det gamla golvet." Om någon gjort så & fått ett kallt rum, högre förbrukning eller ett förstört golv t.ex..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.