S
Hejsan

Hjälper en kompis med garage, vi ska lägga ett golv på bjälklaget så det blir en vind för förvaring.

Ett enkelt billigt golv. Är det golvspån som gäller, eller har ni några andra bra tips? Det rör sig om typ 80-90 kvadratmeter.
 
Råspont är mitt tips
 
Beror ju lite på vad du ska ha där vilket hur långt det är mellan takstolarna.
Jag lade vad lokala handlaren kallar hyvelspont, typ råspont deluxe. Tror det var 28*120, fungerar kanon på cc 1200. Kostade kanske drygt det dubbla mot råspont
 
S
Jag tror det är 120 mellan takstolarna. Funkar det inte med golvspån då?
 
S
Jag såg att vanlig råspont 20x120 blir ca 15% dyrare än golvspån och tar väl dessutom en hel del extra tid att lägga. Så ur de perspektiven känns ju golvspån bättre.
 
S
Hittar inte direkt någon 28x120 råspont/hyvelspont och har surfat runt lite och börjar inse att det bästa kanske är att regla upp till cc600. Även om vi gärna skulle slippa.
 
S
Faktum är ju att vanlig trall 28x120 kanske kan vara ett alternativ, dock är den inte spontad. Men i prisklass samma som golvspån (hur sjutton det nu kan vara så)
 
Tror faktiskt max cc avstånd på golvspån är cc60, kommer säkert hålla. Men har du något tungt på skivan och det skulle bli minsta fukt så kommer skivan bli som en banan.

Då är det bättre med vanlig råspont. Gjorde det hos min farsa och det funkar än idag dock så sviktar det rätt bra. Så gör inget att hitta något som är tjockare än 22mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.