Vi planerar att bygga nytt hus med vattenburen golvärme. Vi vill ha massivt furugolv uppbyggt på golvreglar. Nu undrar vi om golvet kan slå sig vid värme och fukt. Att springorna blir större och mindre, samt att golvet kan skeva sig. Är detta möjligt.? Vad ska vi tänka på när vi anlägger furugolvet.? Ska det läggas på spånplattor istället för reglar eller ska man helt enkelt välja ett annat golvunderlag,?
 
Golvet kommer röra sig oavsett om du har golvvärme eller ej. Springorna kommer bli större på vintern när det är torrt.

Tänk på att lägga så tunnt massivt golv som är möjligt. Över 25mm är dumt eftersom det då krävs så höga framledningstemperaturer på vattnet att golvet torkar ut helt....
 
radman skrev:
Vi planerar att bygga nytt hus med vattenburen golvärme. Vi vill ha massivt furugolv uppbyggt på golvreglar. Nu undrar vi om golvet kan slå sig vid värme och fukt. Att springorna blir större och mindre, samt att golvet kan skeva sig. Är detta möjligt.? Vad ska vi tänka på när vi anlägger furugolvet.? Ska det läggas på spånplattor istället för reglar eller ska man helt enkelt välja ett annat golvunderlag,?

Om du ska ha vattenburen golvvärme förutsätter jag att du gjuter in dessa slingor i plattan? Då förstår jag inte riktigt hur skulle kunna ha golvvärme uppbyggt på golvreglar? Om du reglar upp golvet får du luft mellan golvet och plattan och det vill du inte ha p.g.a. av värmeledningsförlusten. Om du ska lägga golvet direkt på plattan har du 2 alternativ:
1. Du lägger ett flytande golv (inget lim eller skruv utan just flytande) av t.ex. OSB/plywood och sen skruvar/spikar du golvplanken i det flytande golvet. På så sätt skapar du en bra förutsättning för att träplanken ska röra sig så lite som möjligt. Å andra sidan får du ett väldigt tjockt golv vilket är sämre ur värme-synvinkel.
2. Du lägger plankgolvet flytande. På så sätt får du ett relativt tunnt golv, men å andra sidan riskerar du större rörelse i golvet.

Jag har gjort alternativ 2 och ska nu i dagarna släppa på golvvärme-vattnet eftersom det börjat bli lite kallt här nere i SKåne, så jag kan snart berätta för dig om alternativ är bra eller dåligt i praktiken ;-)

En sak att tänka på, oavsett vilket sett du använder: Furugolv kan krympa/växa ca 1% under årets gång. Ju smalare golvplank du väljer, desto smalare blir varje enskild springa och det tycker i alla fall jag är att föredra. Det är också bra att välja ett tunnt golv eftersom kupning och värmeförlust blir mindre (vad jag läst mig till i alla fall). Vi valde golvplank som är ca. 14mm tjocka och 130mm breda eller nåt sånt.
/Kristian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.