Om man ska göra en totalrenovering av köket. Sätter man dit de nya köksstommarna innan man lägger nytt golv eller tvärtom. Alltså om golvet även ska vara under skåpen.
 
Lägg golvet först och ställ köksinredningen ovanpå.
 
Jo det känns mest logiskt tycker jag, har även hört att man kan göra tvärtom om enligt vissa.
 
golvet rör sig... om du lägger golv under stommarna och sedan ställer porslin i skåpen då väger skåpen x antal kilon... då kan inte golvet röra sig där. om du då har lagt golv under och golvet börjar att knarra efter x antal år ska du inte bli förvånad... så lägg golvet fram till fötterna på skåpena så täcker sockeln skarven.
 
adam fors skrev:
golvet rör sig... om du lägger golv under stommarna och sedan ställer porslin i skåpen då väger skåpen x antal kilon... då kan inte golvet röra sig där. om du då har lagt golv under och golvet börjar att knarra efter x antal år ska du inte bli förvånad... så lägg golvet fram till fötterna på skåpena så täcker sockeln skarven.
Men gäller inte det bara t ex trägolv. Vi ska ev ha laminat el linoniuom(felstavat, jag vet).
 
Golvet först sen stommen....Blir fint det..;)

Mvh
 
Två fördelar med att lägga golv sist är dels att man slipper ha hjärtat i halsgropen när man smäller upp inredning och börjar rulla in vitvaror, tappar hammare i golvet osv, dels att det är betydligt lättare att byta golv om man tröttnar på det innan man tröttnat på inredningen.

En nackdel är att det ibland kan bli lite trixigare att lägga; mer att såga och passa in.
 
Jag har nyss renoverat köket och snickaren som hjälpte till sa att de alltid lägger golvet sist pga att golvet blir inte flytande om man ställer skåpen på golvet.
 
ska du limma linolium matta eller klinker så kan du göra det innan...men om du ska ha ett parkett eller laminat golv så ska du göra detta efter.. för dessa golven ska vara flytande golv och ställer du stommarna på dem så kan de inte röra sig som dom alltid gör. om du är rädd för att vatten ska bli stående under skåpen vid ev. vattenläcka så kan du lägga en 13mm golvgips och limma en billig plastmatta under skåpen, detta är ofta förekommande + att försäkringsbolagen höjer på mungipan.
 
I vardagsrum/bibliotek med alla tunga bokhyllor hur gör man med golvet där då ?
Jo man har det under bokhyllan. Sätt bänkskåpen på regel i väggen baktill och fötter i framkant så blir det inte så tungt så att inte golvet kan flyta.
Tänkte på Johnny och Mattias i Roomservice på TV tycker att de verkar vara väldigt kunniga och de lägger alltid golvet först. Jag har själv testat båda alternativen och inte märkt nån skillnad.
 
verktygsgurun skrev:
Tänkte på Johnny och Mattias i Roomservice på TV tycker att de verkar vara väldigt kunniga och de lägger alltid golvet först. Jag har själv testat båda alternativen och inte märkt nån skillnad.
Tja, dom är säkert duktiga alla de där TV-hantverkarna, men samtidigt jobbar de under stor tidspress...och många gånger går det helt enkelt lite snabbare att lägga ett golv i ett helt tomt rum än att passa in det i efterhand runt köksöar o dyl...
 
verktygsgurun skrev:
I vardagsrum/bibliotek med alla tunga bokhyllor hur gör man med golvet där då ?
Jo man har det under bokhyllan. Sätt bänkskåpen på regel i väggen baktill och fötter i framkant så blir det inte så tungt så att inte golvet kan flyta.
Tänkte på Johnny och Mattias i Roomservice på TV tycker att de verkar vara väldigt kunniga och de lägger alltid golvet först. Jag har själv testat båda alternativen och inte märkt nån skillnad.
Exakt sådär resonerar jag också och jag aldrig fått problem med att golvet inte kunnat röra sig.
 
Annars spara man några kronor om det är ett dyrt golv genom att inte lägga där det inte syns.
 
ställer man inte köksskåpen på ställbara fötter nuförtiden..med löstagbarsockel..

mvh
 
PX-21 skrev:
ställer man inte köksskåpen på ställbara fötter nuförtiden..med löstagbarsockel..

mvh
Jo...antingen på fyra fötter eller som jag skrev tidigare...regel i bakkant och två fötter framtill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.