Hej ! Detta är mitt första inlägg i detta fantastiska forum !
Jag skall ersätta spånfyllningen i golvet mot krypgrunden. Huset är från 1946 och blindbotten är
råspont sedan hyvelspån och plank. Jag har en svag lukt från spånen efter en tidigare fuktskada.
Ett rum är nu kvar att rätta till.
Övriga huset har asfaboard-glasull- spånplatta- slipade furuplank om man räknar nerifrån och upp.

Jag har fått rådet att göra så här: asfaboard-vindpapp-glasull-spånskiva och sedan sist parkett.
Vad säger ni ? Borde jag ha en diffspärr(plast) mellan ullen och spånskivan ?

Jag gör arbetet inifrån så golvet bryts upp....

Mycket tacksam för svar hur jag bäst gör detta !
Tack !
 
Ingen som kan bekräfta att jag tänker rätt ?
Jag skulle vilja lägga en åldersbeständig plast längst upp mellan ullen och spånskivan, rätt eller fel ?

Tack på förhand !
 
Jag hade inte lagt plast, förstår inte nyttan faktiskt, sedan brukar jag limma spånet mot reglarna och det blir ju svårt om det ligger plast ivägen.
Skippa också vindpappen i botten, gör du rätt med asfaboarden (får tätt) så skall pappen inte behövas.
 
Tack för svaret ! Min tanke var att den uteluftsventilerade krypgrunden är att jämställa med yttervägg och då har man ju diffspärr närmast innerväggen för att minska fuktvandringen. Att limma spånskivan är ju en smart och enkel metod.
 
Redigerat:
Sitter golvreglarna på 60 cm cc så finns det speciella trossbottenskivor i masonite, men troligt är väl att det är andra avstånd mellan reglarna. Tänk också isåfall på att köpa golspån som går att skarva mellan reglarna, men rummet kaske är så litet så det blir max en skarv per skivrad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.