Vi håller på att renovera köket i vårt hus från 1880.
Nu när vi rivit bort isolering som förra ägaren lagt på så uppäcker vi att det först är ett smalar plankgolv, sen orginalgolvet under det och sedan jord direkt under det. Men det är i dåligt skick och vi måste tyvärr ta bort det. Vi vill ersätta det med ett nytt furugolv som vi tittat på idag, ett brett som går att ha som skurgolv eller ett furugolv som är antikbehandlat alltså borstat och mattlackat. Har inte riktigt bestämt oss.

Jorden är torr och har kanska funkat bra men vi tänkte på något sett isolera lite mer än så.Nu till den stora frågan.
Vad ska vi isolera med eller är det någon som har en bättre ide om vad som är bäst för ett gammalt hus som vårt?

Dom som ska hjälpa oss med detta har pratat om att lägga frigolit, sen spånplattor på det och slutligen furugolv. Vi blir lite lätt oroliga för att ta in frigolit i vårt gamla hus, vill fortfarande att det ska andas.

Snälla, är det någon som kan hjälpa oss med svar!
 
Måste ni isolera direkt mot backen eller har ni utrymme mellan jord och golvreglar?
Ska det ligga isolering direkt på backen skulle man kunna använda EPS betong. Finns det möjlighet att lägga i trossbottenskivor och vanlig isolering skulle jag nog göra det.

Det enda huset andas i sig från golvet är fukt från backen och det är inget att sträva efter. Hur ni än gör skulle jag starkt rekommendera att lägga byggplast på marken under golvet.
 
Du verkar ha en mullbänksgrund. Alla grunder är ju skapta lite olika eller har olika förutsättningar men om du ska isolera det hela så är enligt min uppfattnign det bästa att gräva ur, fylla med lekakulor om du har plats, luftspalt och sen en trossbotten med isolering. Utan plastspärr och med isoleringsmaterial som kan ta upp och avge fukt. Sök här under byggnadsvård för mer information, det finns en hel del trådar i ämnet isolera gamla golv.
 
Det vekar vara en mullbänksgrund efter att ha forskat lite mer.

Dr_ Jerkyll: Att fylla på med lecakulor skulle vi få plats med om vi gräver ur. Men drar inte lecakulor åt sig fukt? Vad ska man ha för typ av isolering i trossbotten?
 
Vad har lecan för funktion under golvet om man ändå har en luftspalt mot trossbottenskivan? Isolerings funktionen är väl minimal eftersom man troligen har samma temperatur i luftspalten vare sig lecan ligger under eller inte.

Trossbotten går att isolera med vanliga isolerskivor
 
Lecakulor är kapilärbrytande, dessutom sägs det att lecakulor inte gillas av möss och liknande då det faller ihop och inte går att göra gångar i. Isolering beroende på hur trossbotten ser ut. Vi har ekofiber eftersom det är ett cc på mellan 90-100 cm mellan bärlinorna så det blir lätt att fylla. Sök som sagt här under byggnadsvård så hittar ni flertalet trådar i ämnet.
 
Detta är ju ett ganska vanligt problem i äldre hus, att man har en form av mullbänk, något som fungerar olika bra beroende på hur huset ligger i terrängen med naturlig dränering osv. Om man ska ändra på konstruktionen är det viktigt att tänka på att markfukten måste spärras och det görs ofta genom att gräva ut grunden och sedan fylla på med ett lager tvättad makadam och sedan lecasten så att det inte blir kappilärsugning av fukt upp mot golvet, detta kan man i sin tur kan gjuta en platta på och sedan lägga valfritt golv. Det alternativ du beskriver låter lite ogenomtänkt... men det är svårt att inte blanda in moderna material om du väljer att bygga en modern grund om man så säger, alternativet kan ju vara att göra om grunden till en "torpargrund" och isolera golvbjälklaget men det kräver ju också att grunden är så pass hög att man kan få till luftning under. Kommer under våren att genomföra en liknande byggnation som du beskriver men vet inte riktigt än vilket alternativ som är lämpligast, varje hus är ju unikt. Har du bilder?
 
Dr_Jerkyll skrev:
Lecakulor är kapilärbrytande, dessutom sägs det att lecakulor inte gillas av möss och liknande då det faller ihop och inte går att göra gångar i. Isolering beroende på hur trossbotten ser ut. Vi har ekofiber eftersom det är ett cc på mellan 90-100 cm mellan bärlinorna så det blir lätt att fylla. Sök som sagt här under byggnadsvård så hittar ni flertalet trådar i ämnet.

Varför ska du ha ett kapilärbrytande skikt? Om du har luftspalt är väl det väldigt kapilärbrytande. Ur mussynpunkt kan jag väl köpa ditt argument. Men annars måste väl plast vara lättare och billigare att lägga än leca.
 
Lecakulor om man vill ha mullbänk, lite isolerande, kapillärbrytande och ogillas av möss, men fortsatt samma tanke som mullbänk. Lecakulor med trossbotten och luftspalt bara för mössens skull.
 
Plast i en grund brukar bara förflytta eller förvärra fuktvandring. Har man en TORR mullbänk ska man försöka behålla den torra miljön även om man gräver ut och gör trossbotten. Inom byggnadsvård brukar man inte tillämpa lösningar med plastskikt.
 
gafsan skrev:
Plast i en grund brukar bara förflytta eller förvärra fuktvandring. Har man en TORR mullbänk ska man försöka behålla den torra miljön även om man gräver ut och gör trossbotten. Inom byggnadsvård brukar man inte tillämpa lösningar med plastskikt.
Då jag endast är vanlig snickare och ingen byggnadsvårdare har jag ingen specialkunskap i området. Men de hus jag rivit i som har liknande grundlösningar har det bara varit skit kvar av. Plockade för några veckor sen ur ett plankgolv med bara händerna för att det var så ruttet. Det som höll ihop allt var en masonite och plastmatta. Verkar ju även som att TS haft problem eftersom golvet var tvunget att rivas upp.

Fick efter en besiktning av Anticimex nerslag på min torpargrund. Den skulle städas och PLASTAS samt helst avfuktas för att jag skulle kunna använda försäkringen vid ev skada av tex hussvamp. Plast läggs nästan alltid idag för att minska ångtrycket från marken. Det krävs väl perfekta markförhållanden för att man ska ha ett bra klimat med bara backen under.
 
Du tror inte det beror på att plastmattan du plockade ur funkade som fuktspärr och det var därför det bara var skit kvar av golvet? :) Det har jag sett otaliga exempel på.

Mitt hus har en fler-hundraårig torpargrund/källare. Stora delar trossbotten med de 40 cm breda plankorna, kolstybb, näver och sågspån var helt intakt. Det som inte var intakt är de 1x7 m som man var tvungen att ta upp på 50-talet när man drog in avlopp i huset. Den delen hade någon slags glasfiberplattor som isolering och tjock tjärad papp som fuktspärr. Trossbotten var helt genomrutten och hade ramlat ner längs hela de 1x7 metrarna. På 50-60 år.

Men visst, det är skillnad mot mullbänk i äldre utförande, det håller inte flera hundra år. Nä förresten, ;) mormors gammelstuga (torp) har mullbänk och det är från början av 1800. Så det kan hålla uppenbarligen, men ställer högre krav på markförhållanden, utförande och toffelkvalitet. Jag har även sett mullbänkar som varit riktigt dåliga, förstås.

Bara för att anticimex säger att man ska ha plast så betyder inte det att det är rätt. :) Vad händer när plasten går sönder? I skarvar? Hur mycket fukt kommer det ut där det inte sluter riktigt tätt, mer eftersom fukten stoppas överallt annars?

Men framför allt. Om huset har rätt mark-förutsättningar, varför ändra allt för mycket på något som vekar ha hållit någorlunda i 130 år?
 
Linkan, oavsett vilken typ av snickare du är så är det intressant att du engarerar dig frågan. Våran torpargrund (från 1728) med grundhörnstenar och fyllnadssten är snustorr. Där mullbänken var kvar var det också torrt. Enda stället där trossbotten var trasig var där man hade slarvat på 1940-talet så att det hade runnit in vatten. Att få in plast under dessa grunder är ett vågspel med anslutningar mot murstockar och ojämna stengrunder. Det kommer alltid in djur under dessa grunder som kan stöka om med plasten, så nej, jag kan bara se problem med detta om det inte är en lösning för en dålig grundläggning. Och, som dr_jekyll säger, Anticimex behöver inte ha rätt alla gånger! Slentrian och moderna byggnormer fungerar inte alltid på hus med fri fuktvandring.

Ang frigolit: jag undrar var fukten lägger sig om man bygger in frigolit?
 
Nej man ska aldrig laga det som inte är trasigt som man säger. Men jag kan inte se att en plast skulle göra någon skada. Den fukt som stannar på undersidan av plasten kommer inte in i huset och skulle det gå hål någonstans så kommer det väl knappast upp mer fukt ur hålet än det gjort helt utan plast, eller. Är långt ifrån någon expert på det här området men fuktvandring mark -> golv kan väl aldrig vara positivt eller nyttigt på något sätt även om det med rätt byggsätt kanske fungerar.

Angående att plastmattan fungerar som diffspärr är ju iofs sant och det kan mycket väl varit den som ställt till det. Det innebär att man är ganska styrd i sitt val av golvbeläggning med denna grundtyp. Hu funkar detta med tex ett badrum som måste vara tätt?
 
Badrum ska vara täta. Man tar upp bjälklaget och kollar att allt är torrt och fint, bygger sitt badrum och håller tummarna ;) . Vad jag menar är att ibland kan man inte vara 100% säker. Hus är ingen exakt vetenskap. Dom är ju konstant utsatta för väder och vind. Titta bara på alla fina, nya putsade friogolithus i t.ex Hammarby sjöstad. Vem trodde att dom skulle mögla....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.