Vi ska renovera köket och kommer att lägga in Marmoleum Click (rutigt 30*30cm plattor).

Jag var inställd på att lägga in golvet på hela golvytan och har redan beställt golvet. Men läser nu läggningsinstruktionen och där står det:

https://forbo.blob.core.windows.net/forbodocuments/14774/laggningsanvisning_marmoleum_click.pdf
"2. Golvet ska läggas flytande. Det betyder att du ska hålla ett avstånd på 10 mm till väggar, rör och andra fasta konstruktioner. Detta omfattar även fast inredning som köksskåp. Dessa ytor läggs med fördel som separat yta."

Köket är från Ikea och monteras med skena på väggen så det borde inte bli så stora laster på fötterna i framkant.

Jag har läst många trådar om detta och blir inte riktigt klok på hur jag ska göra. Vill lägga golvet under skåpen men jag vill inte riskera att det blir förstört...
 
Redigerat:
Varför vill du lägga golv under skåpen? Täcks det inte av sockeln?
 
Tosse skrev:
Varför vill du lägga golv under skåpen? Täcks det inte av sockeln?
För att det "känns" bättre :)

Och för att det blir enklare att lägga golvet, gillar inte heller kanten som kommer att bli bakom sockeln. Jag har inte exakt mått från ben till sockel men det känns inte som att det är så mycket.

Ser inte heller skillnaden mot om man skulle ha en rejäl bokhylla fylld med böcker som står på golvet... Finns väl ingen som skulle kapa upp golvet i vardagsrummet i ett sådant fall.
 
S
många här säger att det går fin fint att lägga golv under skåp och väggar.
men skulle själv aldrig göra det.
bokhyllor rör sig mer än vad än vad kökskåp gör
 
Har exakt sånt golv i mitt kök sen det renoverades 2010. Golvet är lagt i hela köket, under stommar och vitvaror, är ca 20m2. Har inte upplevt några problem.

Håller med om att det känns krångligt om man inte ska lägga golvet överallt. Hur gör man då under diskmaskin och kyl/frys? Där måste man ju montera läckageskydd som gärna inte ska ligga under golvnivån. Och så vill man kunna dra ut kyl/frys för rengöring ibland..
 
  • Gilla
Endeavour
  • Laddar…
dan-lind skrev:
Håller med om att det känns krångligt om man inte ska lägga golvet överallt. Hur gör man då under diskmaskin och kyl/frys? Där måste man ju montera läckageskydd som gärna inte ska ligga under golvnivån. Och så vill man kunna dra ut kyl/frys för rengöring ibland..
Inga problem. Lägg några rader med korta bitar som en tunga för kyl/frys eller diskmaskin.
 
  • Gilla
Nettan49
  • Laddar…
Hur gick det @SSSS ? Vad slutade det med att du gjorde, står inför samma fråga nu, ska jag lägga golvet först eller sen när köket står där? Vad gjorde du? Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.