Fortsätter planera vår husrenovering. Nu gäller det golv. Köket ligger mellan hall och matsal, där vi kommer ta upp en kortsida av köket så det blir öppet mot matsalen.

Hallen kommer få granitkeramikgolv med golvvärme. Vi har tidigare haft samma sorts golv (med golvvärme) i förra husets kök, och var nöjda, utom att det var lite stumt. Har det gärna igen, men tycker då att matsalen borde få samma sorts golv (speciellt då matsalen har en utgång till vår altan, där grillen står). Men matsalen är på 25 kvadrat - kommer det kännas konstigt att ha granitkeramik på så stor yta? Å andra sidan känns det fel att byta golvsort mellan kök och matsal.

Bifogar planskiss och ritning på kök. Observera att köksritningen inte stämmer helt vad gäller skåpplacering, luckval etc. Bifogar den mest för att ni skall få se de rum jag pratar om. ImageUploadedByTapatalk1394125977.323448.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1394126005.037700.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet dock inte vad alternativet för ett enhetligt golv skulle vara? (Inte korkoplasten från 70-talet som ligger där nu i alla fall! ;))
Parkettgolv i kök känns inte som någon höjdare, och laminatgolv känns kallt (även med golvvärme)?
 
Med tanke på hur matsalen angränsar mot övriga rum (som jag antar skall ha parkett) så hade det i min mening känts konstigt med klinker på den ytan. Det går ju såklart att enbart lägga klinker i köket, men personligen hade jag nog lagt parkett även där. Jag ser inga problem med att ha trä i köket, så länge man inte frekvens tappar tyngre saker, men då spricker ju ett klinkergolv också..
 
Tack för inputen falkn! Jag tror inte vi tappar så mycket saker, men har småbarn som kan slita en del på golvet.
Vardagsrummet har idag en mycket gulnad fiskbensparkett i ek, som vi tänkte slipa om och betsa lite mörkare, och hårdvaxolja på det. De övriga rummen har golv som måste bytas (plastmatta och billig laminat). Tänkte få tag på något obehandlat trägolv och göra likadant som i vardagsrummet i dessa rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.