Hej. Vi har en gammal fäbod (timmerstuga) i Hlsingland. STugan er fra 1700 tallet och vi har börjat at renovera denne. (Se bilder).
Stugan står på en liten höjd var grunde består av jord och sand. Höjden mellan golv ock jordslag varierer fra 50 cm til 100 cm. Golvet er noe ustabilt da det kun finnes 3 tvärgående timmerstokkar var bordsplankene ligger ock viler på. Det er ca 250 cm spenn mellan timmerstokkana som bär golvet. Timmerstokkarna vilar på store sten som ligger på marken. Disse har dog forsjövet sig, og stötten under stokkerna er dårlige.

Nu vil jag gjöre fölgende.
Bäringsfråger:
Bygge ny bäring for golvet gjort av normalt trevirke med dimensjon 22x5 cm med 60 cm mellomrom varje tvärrgående bäringsplank
Fråga 1. Hur skal jag bygge opp stötte under den nye bäringen for golvet? Skal jag legge nye sten, eller kan jag benytte Leca blokker?
Fråga 2. Måste jag grave ned til frostfritt, eller kan jeg legge mark isolerings matter, og isåfall hur legges disse med tanke på muse angrep?
Fråga 3. Skal jag legge småsten(Singel) underst mot marken för jag bygger opp med enten stor sten eller Lecablokk?
Se vedlagt ilustration för klargjöring av fråge.

Isoleringsfråger:
När ny bäring toil golöv er ferdig så vil jag isolera. Jag skulle nu ha ca 20 cm ytrymme for isolering.
Fråga 1. Hvilken typ isolering benytter jag nu i golvet. Viktig at unngå angrep av dyr, fukt ansamling ock råte. Kom ihog, stugan har ingen el, och komer til at bli benyttet 2-3 ganer i året. Vinteren står den ubrukt.
Fråga 2. Hva slags materiale benytter jag som undergolv var isoleringen skal vile?
Fråga 3. Hur skydder jag at mus bosetter seg inuti golvet? kan jag legge hönsenetting ned mot marken for at ungå at mus kommer inn?

Håper at ni kan forstå mine fråger. Hilsen en Nordmann som forsöker at skriva Svenska...o=)
 
  • Golvilustration1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det är fråga om en gammal fäbodstuga, tycker jag att du först ska kontakta Hälsinglands museum. De kan ge tips och råd när det gäller renovering av äldre byggnader. Generellt tycker jag att man ska vara försiktig, behövs verkligen isolering i en enkel stuga som bara används sommartid?
 
Hei Karakorum. Takk for svar, men vi har bestemt oss for å isolere da vi kommer til å benytte stugan om vinteren med. Så jeg behöver gode råd om hur jag skal gå frem.
 
hej, som jag förstod det så finns ingen isolering idag utan golvet ligger direkt mot jorden? reglar upp enligt ditt förslag måste du gräva ut och sätta in ventiler i grunden för att få till ventilation. Men det är alltid vanskligt att ändra en gamla grund/funktion. Ett annat förslag är inte ändra grunden utan bara byta ut stockarna mot nya och lägga in ett nytt golv. Har det hållit i 100 år så kommer det hålla i 100 år till.. ..
 
Hei og takk for svar.
Mulig jeg inte har beskrevet bra nog.
Timmerstokkene som i dag bärer golvet ligger fra 30 cm til 1.5 meter over mark nivå. Så lufting skulle det ikke väre noe problem med.
Det vil betyr at underside av nytt golv kommer til å ligge med minst 25 CM luft klaring över mark nivå. Se ritningen over hvor ny bäring av golv ligger på en sten.
/Espen
 
Ah, då vart det en annan sak :) Så här skulle jag ha gjort:

Fråga 1.
jag skulle använt lecablock eller gjutit plintar

Fråga 2.
Detta beror lite på vilken typ av mark/jord som finns där, de stenar som stöttar upp stugan idag är antagligen inte nergrävda till frostfritt djup och då bör du göra lika dant med dina nya stöttor. Annars finns risk för sättning mellan de gamla stöden och de nya.

Fråga 3.
På enklare fritidshus och bodar kan man köpa cemenplattor och lägga under de nya plintarna/stenarna. Singel kan du lägga under hela grunden. Det viktigaste är dock att det är fall ut mot grundmuren/bort från huset så att det inte finns groppar eller sänkor under grunden där vatten kan samlas.


Isoleringsfråger:
Fråga 1.
Då skall du välja ett isoleringsmaterial som klarar av att ta upp fukt och avge fukt, då minskar risken för mögel. Det material du skall använda då är cellulosa som finns att köpa i lösa påsar. Du behöver inte spruta ut cellulosan utan det räcker med att kratta och lufta till den.

Fråga 2.
Antingen oljehärdad 3,2mm masonit eller trossbottenskivor. Se till att det inte blir några springor ut mot väggarna där möss kan ta sig in. Blir det små springor, spika igen det med trä.

Fråga 3.
Möss kommer in överallt i ett gamalt hus. Var noggran när du bygger och lämna inga glipor, spika lister där det blir glipor. Hönsnät på marken kommer nog inte stoppa dem. De kan säker hitta andra hål in i grunden, väggarna.
 
Oiiimså fine svar.
Tusen takk. Jag återkommer med nye fråger om de kommer, och det gjör de säkert.
/Espen
 
Inga problem, lycka till med bygget!
 
Hej igjen. Ny fråger dukker opp i mitt hode.
I dag finnes det altså 3 tverrgående timerstokker under golvet. Disse fungerer delvis som forankring for ytterveggene slik at de inte glir fra hverandre, och de som bäring for golv planken til våningsrommet.

Min fråge er: Når jeg nå legger ny isolasjon under golvet, skal jag bygge inn disse timmerstokkene slik at de blir liggende i samme fakk som isolasjonen mellom nytt "undergolv" og golv planken, eller skal jag kun legge det nye "undergolvet" intill timmerstokkene.

Jag kan velge at bygge dom inn i mellom skiktet, men det kommer til at kreve et mye dypere golv og jeg er redd for råte om de ligger sammen med isolasjonen.

Se ilustrationen i alternative 1 og alternativ 2 for bedre forklaring [
 
  • golvisotion.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej du skall bygga in stockarna så att de ligger i den nya isoleringen, och det nya golvet vilar uppe på ge gamla stockarna, precis som det gjorde innan. Jag antar att de gamla stockarna är 12-15cm tjocka och att du vill ha ca 20 cm när du ändå isolerar om.
Om du skall lägga tillbaka samma golv kan du bara fästa de nya golvreglarna i de gamla stockarna samt bygga upp med nya stöd/stenar/plintar.
Skall du lägga ett nytt golv har är det säker tunnare och då bör du bara ha 60cm mellan varje golvregel och inte så brett som det säker är idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.