Hej på er!

Jag håller på att planera tillbyggnad av ett förråd som ska bli verkstad/förråd/hobbyrum istället för bara lagring.

Golvet idag är ett grovt betonggolv medan den nya tillbyggda plattan kommer göras av EPS med flytspackel ovanpå.

Tanken har varit att göra den nya plattan 6-8 mm högre än den gamla, därefter flyta den gamla slät, och så lägga klinker på hela rasket. Men nu börjar jag tveka. Är klinker det optimala underlaget i ett sånt rum, eller ska man prova på någon typ av målat betonggolv? Och vad har man för produkt överst då? För jag gissar att det inte blir så bra att måla på flytspackel?

Tankar och idéer mottages tacksamt. Och god jul såklart! :)
 
Jag hade valt klinkers "alla dagar i veckan".
Förhoppningsvis har du ingen fuktvandring underifrån då det är en ny platta.
Men klinkers "andas" - det gör inte golvfärg (ofta epoxibaserad).
Numera är dessutom klinkers ofta billigare än att måla.
Iofs kanske lite mer jobb, men samtidigt måste ytan för målning vara perfekt vilket inte är nödvändigt om man lägger klinkers där små ojämnheter kan trollas bort med fixet.
 
  • Gilla
yens
  • Laddar…
Tack! Det är inga jätteytor det handlar om, totalt strax under 30 m2. Då får jag väl återgå till klinkerplanen. Poängen med tillskjutande fukt är bra, gamla plattan ger ett torrt och fint intryck trots sparsam uppvärmning, men hur bra den är, det är ju svårt att gissa. Klinker helt klart bättre med den förutsättningen än rätt färg gissar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.