Hej,

vi har en loge som vi har tänkt bygga en del av den om till snickarverkstad.
Logen är belägen högst upp längs en liten ås så det är bra markförhållanden.
Logen (från början på 1900talet) är idag byggd på torpargrund har stampat jordgolv och är ca 7*14m, vi har tänkt bygga om en del av den, 7*7m. Frågan är dock vad man skall ha för golv/grund till den delen.

Skall vi plinta upp och göra ett vanligt reglat golv som sitter fast i den befintliga stommen?
Eller skall vi gjuta en platta? Om det skall gjutas platta så är frågan också hur mycket som behöver grävas ur under, hur tjock plattan skall vara etc?

Snickarverkstaden, skall användas året om och även inhysa enkel toalett och dusch.
 
Röstar för platta på mark. Gräv ur så lite som möjligt då marken har kompkterat sig själv under åren.

200 mm cellplast borde räcka då det inte är bostad, 80-100 mm betong. Golvvärme om ni känner för det.
Gjut även under väggen (lyft logen lite) så sitter det ihop bättre.

Gjut även under kalldelen för 7x7 m är inte så stort (jag har 12x8 och det är lite trångt) så kan ni utvidga sedan men även som kallförråd blir det mycket bättre med platta (det går köra med pallyftare).

Protte
 
Ok, men skall vi ta bort hörnstenarna tänkte du eller skall vi gjuta mellan dem?

Vad kostar det o gjuta måntro då, är det något mer man måste tänka på innan man gjuter än att få det plant och i med cellplasten (spika en ram antar jag och fixa lite armering)... är totalt rudis på det här området :)
 
Om du läser denna aktuella tråd så är ni inne på samma linje
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/154063-betongplatta-till-garage.html

Jag har ansträngt mig på 2 garage och gjutit platta under väggen, det första ställde vi upp med spindelben så garaget höjdes 20 cm och det var helt fritt under väggen för vibrobalken ända ut.

Sommarens proj var lite enklare, vi plockade isär garaget och lyfte bort 3 väggar (den 4:e blev ved) och sedan en platta på mark.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.