Hejsan!
Håller på att bygga ut mitt befintliga pannrum för att ge plats åt en ack-tank. Är lite fundersam på golvet. Måste de vara betong golv i pannrummet, eller går de bra med någon våtrumsmatta av nått slag som skydd för ett eventuellt läckage, har en golv brunn i "rätta" pannrummet. Huset står på en betong platta, men utrymmet som jag tar ifrån till utbyggnaden är ett gammalt sovrum, så de är "vanligt" golv, skulle vilja slippa riva bort allt för att komma ner på sulan. Någon som har några idéer, tips och råd. Tacksam för svar
 
Ska du ställa acctanken på någon sorts trägolv, håller golvet för den belastningen så kanske en plastmatta med uppvik och fall (åtminstone plant) mot golvbrunn fungerar.

Protte
 
Antar att du eldar med ved iom att du ska ha en ack.tank. Tror det finns ett krav att det ska vara "obrännbart" golv i pannrummet. Dvs ska den nya delen vara en del av det rum där du har pannan bör du nog kolla upp vad som gäller med ex. sotaren.
 
Det här med pannrum och "pannrum" kan vara lite snårigt.
I BBR, Boverkets Byggregler, definieras "pannrum" som begrepp med brandskyddskrav på tak, väggar och golv.
Sedan står ang eldstäder att "panna över 60 kW placeras i pannrum". Ett rum med en panna i behöver alltså inte automatiskt vara ett pannrum, för en mindre panna gäller de vanliga eldstadreglerna om golv under eldstaden=eldstadsplan, avstånd till brännbart material osv som för en köksspis eller braskamin.
Å andra sidan, kallar man ett rum för "pannrum" måste det byggas enl pannrumsreglerna även om det inte ens står en panna där...
Sedan finns regler om bränsleförråd osv.
Ligger utbyggnaden i direkt anslutning till utrymmet där pannan står skulle jag bygga det på samma sätt eller likvärdigt ur brandskyddsynpunkt, sedan ska ju golvet hålla för tanken också.
BBR finns på Boverkets hemsida.
Ett inte helt glasklart svar.

Edit: Alternativet är att bara ta hål för rören och ställa tanken i ett rum bredvid, då slipper du alla pannrumsfunderingar men vattentåligt golv med golvbrunn behövs ju ändå...
 
Redigerat:
Jo det är sant som Fotografen skriver. Detta med pannrumsregler eller rum där pannan står är en djungel. Har upptäckt det isamband att jag ska bygga nytt pannrum i en ekonomibyggnad. Förutom BBR så har även såväl sotare som försäkringsbolag åsikter. Kan ju därför vara bra att ha kontakt med dessa innan man börjar bygga. Ffa om tanken ska stå i samma utrymme som pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.