Hej, har lite frågor om min källare. Men först lite bilder:

http://imgur.com/a/BcdLx

Jag har gjort det såkallad påstest med att lägga en påse på betonggolvet och sedan en bok på detta. Fanns inget märke överhuvudtaget efter ett dygn.

Fråga 1: Jag vill byta ut klinkersen på golvet. Som ni kan se på bilderna så är det ganska rejäla springor mellan dom som är där idag, ca 1 cm. Måste man ha det eller är det kanske bara slarvigt gjort?

Fråga 2: Om jag istället vill lägga laminatgolv, kan man lägga detta direkt på betongen? Tänker eftersom det idag finns lite träsaker som ligger emot golvet men inte har fått några fuktskador, tex panelen och dörrkarmen, eller klarar dom sig eftersom det är så pass lite och det inte stänger in någon fukt?

Tack på förhand!
 
Jag skulle absolut inte lagt laminat direkt på golvet, dels är det fult men risken för mögel ökar ju mångfalt.
Ett snyggt lagt klinkersgolv är det bästa på alla sätt.
 
Lägger du klinkers så är du helgardarderad. Är det gamla klinkersgolvet plant så behöver du inte ens ta bort dem, bara att lägg över med nytt klinkersgolv om trösklar etc. tillåter.
 
Jag kommer lägga korklaminat, varmare och tystare än vanligt laminatgolv. Under det kommer jag lägga tuplex (plast-cellplastkulor-plast).
Funderade ett tag på platon multi, men har inga problem med fukt idag och tidigare har det legat ett parkettgolv utan fuktspärr i 40 år som inte tagit skada. Har man problem bör man köra typ platon eller nivellsystem med fläkt. I ditt fall skulle jag köra laminat o tuplex eller klinker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.