Ska lägga nytt golv i köket..Klickgolv lutar det åt, någon som har förslag på bra klickgolv till ett lagom pris? Har en plastmatta under, bör väl ta smällen och försöka få bort den först? Verkar vara limmat dock men kan ju bli strul med höjden vid dörrarna om man lägger ovanpå.
 
Vad är det för typ av boende?
Typ av golvkonstruktion under mattan?
Är golvet ojämnt nu?
 
Sorry, var aningen otydlig..bor i lägenhet, betong under mattan, golvet aningen ojämt då jag tog bort en vägg i köket och under den finns ingen matta...
 
Då du tog bort en vägg så antar jag att det inte är en hyresrätt och diverse arbeten går bra att utföra.

Om jag var i denna situation så skulle jag försöka jämna ut golvet så gott det går.
Har hjälpt min syster med nya golv och ett tunt klickgolv är bland det svåraste som finns att få bra. De är så pass mjuka att ojämnheter avslöjas tämligen lätt. Parkettgolv döljer lite bättre men inte tillräckligt bra ändå.

Så tipset ligger på att kolla av golvet på ojämnheter och ev flytspackla till så att det blir en jämn yta att lägga golvet på. Det tar väl ett par dagar att fixa men är värt det i längden för inget irriterar mig så mycket som sviktande golv.
 
får jag bort mattan så är förhoppningsvis golvet ganska jämnt...annars blir det nog bara att flytspackla...
 
Även om man får bort mattan blir det lätt "mattrester" och lim kvar som man kan behöva ta bort.
 
såg att Hornbach har olika underläggsfolie till laminatgolv...fanns lite tjockare modell som klarar av en del ojämnheter
 
S
av erfarenhet just nu. inget golv under benen på köket om du tar clickgolv
 
då gör jag rätt då, lägger golvet inntil där diskbänken etc finns idag..sen när man river ställer man köket direkt på betongen istället...
 
Oj, varför ska man göra så? Jag trodde man brukar lägga golvet överallt, även under skåpen?
 
SBH kanske menade om man har ben på köksskåpen...socklar kanske fungerar..vi får se om han återkommer med fler detaljer...i mitt fall tänkte jag vänta med just den delev av köket där diskbänk, spis etc finns..men jag lägger golvet så att det går att fortsätta sen helt inntil väggen, bara ifall jag bestämmer mig för att ha golv hela vägen
 
flouee skrev:
Oj, varför ska man göra så? Jag trodde man brukar lägga golvet överallt, även under skåpen?
Risken är att tyngden av skåpen låser golvet så det inte kan svälla efter årstiderna.

Kan då ge knarr om man har otur...
 
klickgolv ska vara flytande och kan inte röra sig längre om man ställer för tunga köksskåp ovanpå
 
Ska man se det på det sättet borde man inte ha klickgolv någonstans, vad väger tex en bokhylla full med böcker...
 
S
benen på köken ger punkt tryck.
har inte sett samma problem vid bokhyllor.
kan va att dom kan röra sig någon mm. medans köksskåp sitter där dom sitter.
sen beror även på kvaliten på det fräst spåret i clickparketten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.