Hej,
jag har byggt ut huset med ett nytt kök bl a. Nu undrar jag om man skall lägga det nya golvet ända in under köksskåpen eller om man sätter upp köket först och sen lägger golvet mot sockeln. Tacksam för svar.
 
Jag säger inte att det är rätt, men jag hade själv lagt hela vägen in. Kan vara trevligt att slippa lägga om golvet om man "bygger om" köket.

Men det kanske finns en jättebra anledning till att inte göra det?
 
Det finns de som anser att det är bättre att bara lägga golvet fram till stommarna, men inte under. Motiveringarna bakom detta brukar vara:

"Det är lättare att byta golv i framtiden om man inte lagt under stommarna",
"Man byter förmodligen golvet innan man byter köket",
"Är golvet flytande kan det låsas fast av stommarnas vikt",
"Det blir billigare eftersom man slipper köpa golv till ytan under stommarna"
osv.

När jag slet ut mitt kök lade jag ett nytt golv i hela köket (även under stommarna). Detta gjorde jag av följande skäl:

* Det kändes mycket bättre och mer rejält att göra så.
* Vill jag (eller nästa ägare) förändra kökets layout kan man enkelt göra det utan att samtidigt behöva byta golv.
* Jag gillar inte tanken på att golvets nivå skall vara lägre under stommarna. Jag inbillar mig att läckage tar längre tid att upptäcka då (jo, jag vet att det finns vattenvarnare).

Jag tror inte att det finns något "rätt eller fel" när det gäller detta. Det handlar nog mest om vad man vill själv samt om man tror att golvet kommer att överleva köket (d.v.s. ligga kvar under nästa köksrenovering). Ett billigt laminatgolv kanske man inte lägger under stommarna, men däremot ett dyrt granit- eller ekgolv?
 
eviljava skrev:
* Jag gillar inte tanken på att golvets nivå skall vara lägre under stommarna. Jag inbillar mig att läckage tar längre tid att upptäcka då (jo, jag vet att det finns vattenvarnare).
Inte bara inbillning vet jag av erfarenhet. Grannen hade läckage modell mindre under diskbänken (vid ballofixen), vilket innebar att bottenplattan fylldes med vatten under golvet innan någon upptäckte det.

Med heltäckande golv under skåpet hade läckan nog hittats tidigare.
 
Stort tack för svaren, det får bli heltäckande.
 
När jag lät hantverkare bygga kök i min förra lägenhet lade de golv in under skåpen en bit, så att de slapp kapa klinkerplattorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.