Vi har skrivit på för ett hus som vi troligtvis flyttar in i om 1 månad (om inget helt katastrofalt händer vill säga ;D) Huset har så gott som totalrenoverats av de nuvarande ägarna under de 6 år de bott i huset. Dock kommer 3 rum i källaren att återstå att fixa när vi flyttar in.
Det är tänkt som så att 1 av rummen ska användas till sovrum och de 2 övriga till allrum (med "option" om att göra om det ena till sovrum om behovet skulle uppstå i framtiden).

Har 2 frågor:
1) Vilken typ av golv skulle ni rekommendera - parkett/tarkett eller klinkers?

2) I dagsläget är det endast betonggolv med golvvärme i de 3 rummen - gör det någon skillnad vilken typ av golv som läggs när man har golvvärme?
 
Det beror på vad som finns under betongen, är det väl isolerat/dränerat kan Du kanske chansa med parkett.

Personligen skulle jag aldrig överväga något annat än klinker med väl tilltagen fog, 8 - 10 mm.

Du kan aldrig vara 100% säker på vad som finns under betongen oavsett vad säljaren säger.

Det gamla "tejpa en plastbit på golvet" tricket är alltid en god test.

Tejpa en kvm plast på golvet med silvertejp, låt sitta några dagar kolla om det blir en fuktfläck.

Blir det fläck - då bör ni överväga en öppen konstruktion, dvs klinker med breda fogar.

Blir det ingen fläck - då kan ni möjligtvis lägga någon annan typ av golv, men jag rekommenderar inte det.

Hur gammalt är huset ?

Vad för typ av golvvärme, el eller vatten ?

 
Golvärme i källare, hoppas det är ordentligt isolerat.
Har ett liknande projekt hemma men ska börja med en fuktspärr.
Jag hade satsat på klinker om jag varit dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.