Har rivit ut reglade väggar, golv och tak i källaren. Har putsat väggarna för att det ska kunna ventilera och inte behöva ha trä mot väggarna. Nu till golvet, har läst en hel del här att det verkar smart med fuktisolerande matta underst som har luftspalt (typ byggmax). Rummet är inte så stort 2.5x3.5 m. Men jag har läst att många drar upp mattan på väggen, uppvik. Ska man göra detta även med putsade väggar som ska synas? Hur gör ni med golvlisten då? Hur skulle ni rekommendera mig att göra detta på ett snyggt och funktionellt sätt? Vilken golvlist ska jag använda?

Sedan, vad ska man lägga på mattan? Spelar det någon teknisk roll om man lägger parkett eller laminat? Båda är väl i grund och botten organiskt material? Är inte sugen på att lägga klinkers (kan inte ha golvvärme). Tänkte att parkett blir varmast att gå på?
 
Användningsområde ?
 
Det ska bli ett gästrum/kontor
 
Jag utgår ifrån att det är platonmatta eller liknande underlag du menar.

Iden med att vika upp den är att ev fukt undertill skall kunna ventilera ut längs kanterna. Du viker upp den och sen monterar du listerna utanpå och skär av mattan i överkanten på listen. Då blir det ett mellanrum mellan list och vägg där luften underifrån kan vädras ut.

Edit: Genom att låta uppviket gå upp och skära av det i överkant sockel kan du använda vilken sockel du vill annars får du använda en ventilerad sockel och då skära av uppviket längre ner. Det viktiga är att du får en luftspalt.

Nackdelen med Isolas ventilerade sockel är att översta delen då kommer att ligga direkt mot den putsade väggen och i ett område som normalt är ett av de fuktigaste områden i en källare. Något du slipper om du släpper upp platonmattan hela vägen bakom en vanlig list.
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Jag utgår ifrån att det är platonmatta eller liknande underlag du menar.

Iden med att vika upp den är att ev fukt undertill skall kunna ventilera ut längs kanterna. Du viker upp den och sen monterar du listerna utanpå och skär av mattan i överkanten på listen. Då blir det ett mellanrum mellan list och vägg där luften underifrån kan vädras ut.
Viker upp och viker upp. Finns speciella uppvik som du limmar på Platon mattan. Sedan listar med ventilerade golvlister.

Typ som jag gjort här. Om bilden syns. Glöm inte klapper skyddet under Platon bara. Gjorde det misstaget och fick riva upp.
 
  • Renoveringsarbete med uppvik på Platon-mattan och ventilerade golvlister nära en trätrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan inte redigera tidigare inlägg med ny bild..hm. Inte ens lägga till en här
 
ok! Oceanis menar alltså att man kan skära av uppviket i linje med överkant på golvlisten. Det låter som ett bra alternativ.

Mattias_Jo1. Var hittar man dessa speciella uppvik? Tror du detta är enklare eller bättre än Oceanis förslag?
 
Det blir samma effekt om du viker mattan eller använder speciella uppvik. Priset skiljer iom att du får köpa specialuppvik men det är naturligtvis lättare och spar lite tid.

En ventilerad sockel ser kanske lite finare ut men som jag skrev så sitter sockeln i ett fuktkänsligt område och då skulle inte jag vilja ha något organiskt att ligga direkt mot putsen utan istället få ut sockeln de mm som man får om man låter uppviket går upp bakom sockeln.

Uppviken har Platon att beställa. Men tidigare fanns dessa inte och då vek man upp mattan istället....produktutveckling.

https://www.isola.se/produkter-sv-SE/tillbehoer/platon-uppvik-2/
 
Toppen. Tack för förklaringarna.

Jag överväger någon typ av parkett som golv för att golvet ska kännas varmare. Jag försöker igentligen undvika allt organiskt material som jag kan, men tänker att om golvet (mot förmodan) skulle bli dåligt av fukt så är det inte så svårt att byta ut det.
 
Kommer några frågor till....

Hur har ni gjort med skarven av platonmattan? Köpte byggmax variant och de tyckte jag skulle använda skarvband, men nu har jag skarvat och märker att det bygger på ganska mycket, säkert 2mm. Är det ok? Eller finns det andra lösningar, vanlig byggtejp skulle man kunna använda "ovanpå" skarven, istället för imellan, det blir betydligt tunnare. Är det ok?

Om jag väljer ett tunnare parkettgolv eller laminat så behöver jag lägga golvspånskivor. Hur skulle ni fästa dessa? Bara limma skivorna mot varandra, eller hur gör man?
 
Redigerat:
Glöm inte klapperskydd under Platon mattan. Förövrigt körde jag tejp för skarven
 
Klapperskyddet ligger redan på plats. La dit platonmattan också. Men upptäckte att det byggde ganska mycket med skarvbandet när jag skarvade platonmattan. Det är inte lätt att få av detta skarvband heller sitter som en smörja. Därför undrar jag om det gör något med 2 mm höjdskillnad där detta sitter. Kanske går att justera med lite lumpapp?
 
Får jag fråga vad klapperskydd är för något? Har köpt begagnade blå platonmattor och kommer sedan komplettera med skarvband och uppvik men klapperskydd hade jag missat. Har ni någon länk? Hittar inte när jag letar runt!
 
Christoffer: jag har använt en fiberduk som klapperskydd. Tror det ska motverka att platonmattan ska klappa mot betongen och föra oljud.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
Vad händer om man inte drar upp platonen på vägg/skippar uppvik, utan skär av den med samma mellanrum som uppviket ger och sedan ventilerad sockel?
Borde väl bli samma sak, spalten mellan vägg/sockel blir ju densamma?

Eller är det för att den fuktiga luften ska hamna ovan golvet?

:thinking:
 
  • Gilla
paltskallen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.