Hejsan gott folk.
Köpte mig ett hus för några år sedan. Huset är ett 1½ plan villa med källare som byggdes -67

I ett av rummen nere i källaren så hade förra ägaren gjort ett "fuskjobb" och reglat upp och spikat fast ett trägolv direkt på plattan, alltså ingen fuskspärr eller dylikt.
Detta golv har jag nu rivit bort helt.

Nu till frågan. Eftersom vi planerar att köpa ett större hus så vill jag inte lägga ut allt för mkt pengar på att ordna till golvet igen.
Rummet är ca 20kvm och golvet ska upp ca 15 cm. Så att gjuta om låter som en dyr historia? speciellt då jag måste ha hit en pumpbil som pumpar cementen åt mig.

Vad finns det för andra lösningar? Har löst att vissa bara använder platonmatta + cellplast. Funkar detta bra eller finns det andra sätt att göra det på?
 
D09
Klinkers?

Ca 100kr /m2, + lite flytspackling, fix och fog
 
Nivell är annars en lösning.
 
puda skrev:
Nivell är annars en lösning.
Dock inte ekonomilösning!
 
MTech skrev:
Dock inte ekonomilösning!
Beror väl på, att höja 20m2 15cm med betong kostar även det mycket.
 
En ekonomilösning kan vara syllpapp eller plast och reglar. Var så i min källare och det höll 30 år utan att mögla.Liknande de du hade innan. Alternativt platonmatta om underlaget är plant
 
Redigerat:
Byggmax platonkopia är billigare än originalet. Lite cellplast ovanpå det. Om du kör billig mjuk cellplast måste du nog ha någon sorts skiva under golvet. Kör du hårdare XPS-cellplast slipper du det.
 
Lägger in detta just nu i min källare. Byggmax matta, platon uppvik, byggmax skarvtejp. Xps maxima för lite bättre värmeisolering. ImageUploadedByTapatalk1374947920.127634.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonny Hylander och 3 till
  • Laddar…
Mattias_Jo1 skrev:
Lägger in detta just nu i min källare. Byggmax matta, platon uppvik, byggmax skarvtejp. Xps maxima för lite bättre värmeisolering. [bild]
Ser bra ut. Vad har du för väggar? Målat? Stålreglar o gips?
 
Jag har rivit upp reglat golv i min källare från -65, där låg papp och tjära under som fuktskydd.
Kan intyga att det har gått många slitsamma timmar till att först riva bort allt, sedan slipa bort all gammal papp, rengöra
Flytspackla och lägga klinker.
Enligt mitt tycke skall man inte ha annat än "rena ytor" i en källare som inte är garanterat fuktfri!
Tror att du har igen det senare om du gör det ordentligt
//Jimmy
 
Yttre väggar putsade och blir målad med en diffusions öppen färg resterande är innerväggar och stål reglar med osb och gips.
 
Typ platon och cellplast funkar 100%, reglar på plast funkar med stor säkerhet om inte golvet fuktar genom ngn stanns. Cellplasten tål fukt så det är helt safe....
 
Mattias_Jo1 skrev:
Lägger in detta just nu i min källare. Byggmax matta, platon uppvik, byggmax skarvtejp. Xps maxima för lite bättre värmeisolering. [bild]
Såg riktigt bra ut.
Har du något minne på vad detta gick på? Och när du skriver Byggmax matta, vilken matta menar du då?

Fuktigt är det, speciellt på våren då snön tinar.
Det gamla trägolvet som jag rev va i riktigt dåligt skick, iaf reglarna. Mer eller mindre som frigolit.

Huset är inte dränerat, och det är inget som jag planera på att göra då vi flyttar om 1-2 år.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Lägger in detta just nu i min källare. Byggmax matta, platon uppvik, byggmax skarvtejp. Xps maxima för lite bättre värmeisolering. [bild]
Äntligen någon som visar lite källarbilder!

vad har du för övergolv? Laminat? Hur tjock och vilken belastning tror du att det kommer att hålla för? Är bokhyllor ( med böcker i...) möjligt?
 
Injen skrev:
Såg riktigt bra ut.
Har du något minne på vad detta gick på? Och när du skriver Byggmax matta, vilken matta menar du då?

Fuktigt är det, speciellt på våren då snön tinar.
Det gamla trägolvet som jag rev va i riktigt dåligt skick, iaf reglarna. Mer eller mindre som frigolit.

Huset är inte dränerat, och det är inget som jag planera på att göra då vi flyttar om 1-2 år.
Med dom förhållandena tycker jag inte ni ska inreda utan att dränera!

Sen vet inte jag hur det juridiska blir om ni säljer ett hus med nya ytskikt som möglar inom några år? Det är ju en riskkonstruktion och klassas kanske inte som dolt fel?
Någon kunnig får fylla i.
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.