Hej alla,

Vi tänkte lägga ett nytt furugolv i vår hall. Problemet är att vår lägenhet består av två ihopslagna ettor. Detta märks särskillt tydligt i hallen som består av två "gamla" hallar som tidigare delades av två garderober. Det gamla golvet är gran-plank och där garderoberna fanns är det betong. Övergångarna från trä till betong är inte plana utan "sticker upp" några mm.
Fråga 1: Hur hanterar man detta? Är det bara att lägga ut lump och lägga golvet?
Fråga 2: Hur fäster jag det nya golvet i betongdelen av ytan (ca 1m lång sektion) Antar att jag inte kan spika/skruva där. Går det att blanda limning över betongen med vanlig infästning över det gamla trägolvet?

Tack på förhand,
/Gustav
 
d94ge skrev:
Hej alla,

Vi tänkte lägga ett nytt furugolv i vår hall. Problemet är att vår lägenhet består av två ihopslagna ettor. Detta märks särskillt tydligt i hallen som består av två "gamla" hallar som tidigare delades av två garderober. Det gamla golvet är gran-plank och där garderoberna fanns är det betong. Övergångarna från trä till betong är inte plana utan "sticker upp" några mm.
Fråga 1: Hur hanterar man detta? Är det bara att lägga ut lump och lägga golvet?
Fråga 2: Hur fäster jag det nya golvet i betongdelen av ytan (ca 1m lång sektion) Antar att jag inte kan spika/skruva där. Går det att blanda limning över betongen med vanlig infästning över det gamla trägolvet?

Tack på förhand,
/Gustav
Varför inte sätta upp reglar över hela gamla golvet och sedan fästa det nya furugolvet på reglarna? Då blir du av med alla höjdskillnader och bekymmer med infästning i betonga.

PS. Din signatur tyder på att du gick på Datateknik. Stämmer det?
 
Tjena,

Att regla blir svårt eftersom det är en gammal lägenhet med stora orginallister. Dessa är infästa i väggen med rejäla spikar, dvs det är näst intill omöjligt att höja dem utan att förstöra dem. Dessutom är är det 6 dörrar som angränsar hallen och det skulle bli väligt mycket jobb att behöva höja även dem.
Jag tror egenligen att höjdskillnaderna kan byggas över. Men fortfarande återstår problemet med infästning. Vad är den vanliga approachen när man lägger golv över olika underlag? Är det ok att spika/skruva ner i gammal kass betong?

Jepps, gick datateknik. Inte mycket nytta av när jag ska lägga golv :)

/Gustav
 
Har jag förstått det hela rätt om jag ser trä, lite högre betong och sen trä igen på den lägre nivån?

Hur mycket skillnad är det? Är det bara några mm så skulle jag fundera på att slipa/bila betongen lite och sen jämna av den igen i höjd med träet. Sen lumppapp och ett flytande laminatgolv helt enkelt. det bör vara lågt nog för dina trösklar
 
Hej!

En liten fråga bara..... Furugolv i hall?
Det har jag haft och det blev fort förstört av grus som följer med skorna in. Furu är mjukt. Jag skulle rekommendera dig att i alla fall ta ek eller något hårdare träslag än furu. Eller linoleum eller vad som helst utom furu faktiskt.

Jag hade ett likande höjdproblem i mitt förra kök, men där var skillnaden från 0 till ett par cm. Vi flytspacklade på träet tills det blev plant och sedan skruvade vi golvgips ovanpå. På det lade vi klinkers. Man kan ofta såga bort lite i nederkanten på dörrarna om det behövs när golvet blir högre.

/pinebar



 
mats_o: det är väl snarare så att arean precis rung brytningen mellan trägolv och betong är något "uppstående", antaglinge pga sättnigar i huset. Det rör sig väl om en topp på 2-3 mm. Undrar om man skulle kunna lösa det enkelt genom att lägga många lagar lumppapp precis i betongdelen som är lite lägre?
Pinebar: Detta är en stor hall. Den del som är närmast dörren ska vi klinkra, det är bara den återstående delen av hallen som vi ska lägga furugolv på. Orsaken till att vi väljer furu är att vi vill få golven enheltliga i lyan. Det är vitoljad furu i alla andra rum.

Har fortfarande inte riktigt blivit klok på hur jag ska fästa det nya golvet i underlagen.. Tips någon?

/Gustav
 
Det var det som är fördelen med laminat och dylikt. De ska inte fästas nedåt överhuvudtaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.