Hej på er. Sitter och funderar lite och hoppas på lite hjälp från er.
Min lilla verkstad/snickarbod är ett före detta kallgarage. Bara en regelkonstruktion med panel och plåttak.
Jag har nu lagt om taket och isolerat, även isolerat väggar.
Nu är problemet golvet. Idag är det grus/jord i botten. Jag har lagt ut en plast på backen med lastpallar på som jag därefter skruvat osb på för att få ett plant golv.
Det jag funderar på är, om jag gräver ut golvet lite mer, lägger ett lager singel och planar ut, sen 50mm cellplast. På det bygger ja ett regelverk som jag sen isolerar med typ rockwoll. Överst lägger jag råspont. Skulle den konstruktionen funka? Tänker då mest på fuktproblem?
Nu är detta mest en fundering så jag behöver inte höra att jag borde gjuta platta, bara nyfiken på om en sån här lösning skulle funka.
 
Tomture61
Kanske möjligtvis kan det funka med tryckt virke som bärande reglar . Makadam och 50 mm cellplast kommer inte stoppa markfukten.
Det går att jämföra din idé med tex en krypgrund till bostadshus.
 
  • Gilla
B-rod
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kanske möjligtvis kan det funka med tryckt virke som bärande reglar . Makadam och 50 mm cellplast kommer inte stoppa markfukten.
Det går att jämföra din idé med tex en krypgrund till bostadshus.
Okej, säg att jag kör tryckat virke, hur klarar sig isoleringen?
 
Tomture61
Kom att tänka på , diffusionstät duk .
 
Fick ett förslag från en annan nu. Makadam, byggplast, 100mm cellplast sen ett flytande golv på det. Inga reglar behövs. Det blir ju betydligt enklare oxå.
 
Hur är utemiljön runt boden?
Det är viktigt att hantera inträngande yttre vatten bra för att ens ha en chans till trägolv inne.

Metoden med cellplast och flytande trägolv fungerar bra mkt bra om bara fuktnivåerna är låga året runt. Men om det rinner vatten på jordarna runt vid vårkanten tror jag det är dömt att misslyckas.
 
Det är kanske inte optimala maktförhållanden. Lerjord, men inga vårfloder direkt.
 
Jag gjorde som du skriver "Makadam, byggplast, 100mm cellplast" fast med 45 eller 50mm cellplast i ett tidigare garage som låter som du har.
På detta lade jag vanliga 22mm golvspån.

Jag använde det i 5år innan jag flyttade och hade inga som helst problem under den tiden.

//Niklas
 
Campar Campar skrev:
Jag gjorde som du skriver "Makadam, byggplast, 100mm cellplast" fast med 45 eller 50mm cellplast i ett tidigare garage som låter som du har.
På detta lade jag vanliga 22mm golvspån.

Jag använde det i 5år innan jag flyttade och hade inga som helst problem under den tiden.

//Niklas
Det låter bra. Tänker lite på dubbla 50mm med förskjuten skarv för att ytterligare minska risk för fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.