Hej!

Jag hade tänkt att installera en duschkabin i min källare. Jag bor i ett gammalt hus från 50 talet och det har tidigare stått en duschkabin på samma ställe. Den delen av huset hör till en lägenhet som jag tänkte hyra ut och det rör sig om att hyra ut några år, sedan ryker nog duschkabinen eller kommer i alla fall inte att användas så mycket. Väggar och golv är i betong med puts på.

Det är betonggolv och det är under mark. Tidigare har det vart målat med golvfärg (den verkar helt tät). Den har emellertid lossnat på sina ställen. Om det beror på tidens tand eller om det beror på att fukt kommer in underifrån vet jag ej. Tror inte att det är så mycket fukt som kommer in eftersom väggarna var målade med någon typ av plastfärg och det var inte så mycket puts som lossnade när jag gjorde rent.

Vad jag har förstått så är det ok att bara göra tätskikt runt duschkabinen om den står på ett sådant ställe (sedan vet jag inte om det är någon idé i en källare iofs.), men hur gör jag med resten av golvet? Vad skall jag måla det med? Vad händer med golvet om jag målar det med tät golvfärg och det kommer in lite fukt underifrån? Är det bara färgen som släpper eller kan något bli förstört? Jag kan definitivt leva med att färgen släpper, men jag vill naturligtvis inte att något förstörs om det medför stora kostnader.
 
Hej,
golv kan du måla på om du först slipar, målartvättar och torkar upp.
Dock så kräver Byggkeramikrådet att;


"..Som våtrum betraktas utrymmen
där golv- och väggytor helt eller delvis
utsätts för vattenspolning, vattenspill eller
kan utsättas för utläckande vatten. I toaletter,
tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare
avses endast golv, om inte dessa
rum är våtrum enligt ovanstående.."

samt;

"..För privatpersoner som avser att göra arbeten med kakel och klinker i egen fastighet gäller
normalt att försäkringsbolagen accepterar sådana arbeten, under förutsättning att det utförs
med utgångspunkt från funktionskraven i gällande branschregler och enligt tätskiktstillverkarens
godkända monteringsanvisning. Byggkeramikrådet avråder dock från gör-det-självarbeten
i våtrum, om man inte har god kännedom och vana inom området.."
 
Gör det inte tätt om du inte är helt säker på att fukt inte tränger upp underifrån. I mitt hus hade man satt plastmatta direkt på golvbetongen, fullt med fukt och mögel under den, lade klinker istället, nu kan golvet torka ut om det behövs. Man får givetvis inte snåla med värmen när man duschat...

Vad skulle förresten vitsen vara med ett tätskikt på en oisolerad betongplatta , vad ska skyddas mot fukt, marken under?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.