Måste man ha 30cc på reglarna i badrummet om man lägger 22x95 råspont på reglarna? Eller är det bara om man lägger skiva?
Badrummet är inte mer än 3,2 kvm och han som ska lägga klinkersen vill att det ska vara spontat golv under.
Just nu är det ca 60cc.
 
Och är det så bra att fästa golvvärmen direkt på råsponten och sen flytspackla upp, eller ska man helst lägga en skiva först?
 
Det behövs inte 600 c/c med skiva, var har du fått det ifrån att man måste ha det?

Men jag begriper inte varför ni ska lägga råspont istället för golvspån? Jag kan inte se någon fördel med det alls, snarare tvärtom, det är en mindre beprövad konstruktion och mycket svårare att få en leverantör att ta ansvar för att konstruktionen fungerar. Hade råsponten redan legat där så hade jag nog funderat på att behålla den, men att välja att lägga in råspont som nytt underlag är bara märkligt.

Men teoretiskt så skulle jag definitivt rekommendera 300 c/c. Jag tror inte man kan garantera vidhäftningen mellan virket och spacklet så till den grad att man vill belasta det med de skjuvkrafter som uppstår när spacklet ska få en böjstyvhetsförstärkande funktion.

Golvvärmen kan läggas direkt på det armeringsnät man normalt lägger på undergolvet innan spackling.
 
Jag hade uppfattat det som att man var tvungen att ha 30 cc i badrum.
Det som är problemet där är att det är en massa rör under golvet, känner inte för att hålla på och såga ut en massa för dem. Ren lathet alltså... :)

det låg råspont på golvet förut och så tyckte han som ska lägga golvet att jag skulle lägga på det sen med, men jag kör nog på golvspån istället då.

Tack för hjälpen
 
22 mm golvspån fungerar bra på 600 c/c, under förutsättning att den är skruvlimmad enligt leverantörens anvisningar, att det sedan läggs punktsvetsat stålnät och att du spacklar 15 mm som lägst (vid golvbrunn).

Du kanske har blandat ihop det med att böjstyvheten ska minst motsvara 22 mm golvspån upplagt på 300 c/c? Det blir minst så böjstyvt med ovanstående konstruktion.
 
Köpte golvspån och allt som behövs till det... Blir så jag gör det...

Massa tack för råden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.