Vi försöker bygga nytt hus med släng av sekelskiftesstil. Jag kan dock inte komma på vad vi skall ha för plattor i entrén och i angränsande toa. Någon som har tips och gärna bilder .. ? :)
Har funderat på tegel eller marmor, vad tycker ni ?
 
Kassiskt snyggt är ju rutigt. Svart och vitt klinker 15x15cm på diagonalen till exempel. Beror ju lite på om det ska vara finentré eller grovingång oxå. Tegel är riktigt snyggt men kanske mer "rätt" i groventrén.
 
kolla de här: Rakennusapteekki - Byggnadsapoteket
De sexkantiga skall vi lägga i badrummet - då vi blandar röda och kittfärgade. De säljs i Finland av Pukkila som är en del av Ricchetti-gruppen, vilket jag tror att även Höganäs är. De här golvklinkersen lär ska tillverkas i Portugal.
 
A
Saxpy skrev:
Du kan också kolla i Byggfabrikenskatalog, de har bilder på svart-vitt kakel i badrum och hall.

BYGGFABRIKEN byggnadsvård & renovering
Tack för ett tips om en otroligt inspireranade sida!
 
Skeppars: Riktigt snygga golv har Byggnadsapoteket ! Men priset verkar väl högt, eller ser jag fel ... ? Finns det ingen svensk info ? Lite svårt med språket. Hittar ingen bild av hur golvet blir att se ut. Är alla plattor lika stora i ert golv eller ... ?
 
Dryga 450kr/kvm för de kittfärgade och knappa 550kr/kvm för de röda. vårt badrum är litet, så det utgör inte så saftiga totalbelopp. sedan vill vi även ha de gamla "golvlisterna", dvs. kakel som är rundade så de går upp en kakelrad längs väggen. Det går åt mer kittfärgat på en kvm. På onsdag skall jag besöka butiken varmed jag kan lägga upp bilder och meddela hur man räknar ut mängden vitt/rött.
 
Menar du att Pukkila-återförsäljare även säljer dessa sexkantiga kakel som Byggnadsapoteket har i sitt sortiment ? Jag kanske läste på fel rad på BA sidan, tyckte priset där var närmare 200 euro/m2. Hittar ej dessa på Pukkilas hemsida.
Är lite korkad och ny på kakelfronten, hur funkar den där listen ? Skall ni inte ha helkaklade väggar ?
 
Sitter och läser och väntar på fortsättningen.

Skeppars5- Blev det några bilder ifrån butiken. Var ligger butiken och talar någon svenska?

Jag är också nyfiken på hur det fungerar med den rundade listen och vad ni sätter på väggarna? Har du bild på det färdiga golvet?
 
Plockar upp den här tråden igen!

Någon som vet mer..
 
Förlåt, märkte inte att folk fortsatt skriva på tråden. Det är lugnt att ringa Byggnadsapoteket. Alla talar svenska. Det blev ändringar i planen. Vi kommer antagligen att använda dessa sexkantiga kakel i hallen och Pukkilas Octagon (åttakantiga med hörn-bitar i blått) i badrummet, eftersom man får dem i vitt. Det skulle sett konstigt ut med kitt-vitt golv och vitt vägkakel, tror jag. Här är en octagon-bild med "hörnbitarna" i grått
http://www.pukkila.com/esittely.php?tuotesarja=Octagon&kohde=&hakutapa=y&vari[]=%
och här är en annan variant, i större kittfärgade kakel
http://www.pukkila.com/referenssiku...=Natura&nimi=natura1&kohdekansio=julkinentila

Jag bifogar en bild på det sexkantiga kaklet jag urprungligen talade om. dock utan sockelkakel
 
  • DSC00016small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är sugen på de sexkantiga kittfärgade från Pukkila. Är det någon som vet om byggnadsapoteket levererar till sverige?

360122_1.jpg
 
Ring dem. De talar svenska och är väldigt tillmötesgående. Om jag inte minns fel, så tillverkades kaklen i Portugal och skeppades direkt hem till oss från fabrik, så det kanske inte spelar så stor roll om de skeppas till sverige eller finland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.