Hej!

gillestuga under mark, hus byggt 1964.
Har nu för säkerhets skull tagit bort golvet i gillestugan (28m2). Det är nerifrån betong, kallasfalt, ångspärrsplast, träreglar inkl iso och golv. Träreglarna är efter nästan 60 år i nyskick, fuktmätaren visar som mest 15%.
Vi beslöt att behålla allt och bara ny isolering, spån och parkett.
Nu har jag börjat noja om mögel mellan asfalt och plast (dubbla tätskikt). Lyser jag med UV-lampan är det grönt och lila under plasten. Kan ju vara lim men vill vara säker. UV-ljus belyser en träregelkonstruktion med synliga gröna och lila fläckar på material under plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni?
 
F Fastighetsskötarn skrev:
Hej!

gillestuga under mark, hus byggt 1964.
Har nu för säkerhets skull tagit bort golvet i gillestugan (28m2). Det är nerifrån betong, kallasfalt, ångspärrsplast, träreglar inkl iso och golv. Träreglarna är efter nästan 60 år i nyskick, fuktmätaren visar som mest 15%.
Vi beslöt att behålla allt och bara ny isolering, spån och parkett.
Nu har jag börjat noja om mögel mellan asfalt och plast (dubbla tätskikt). Lyser jag med UV-lampan är det grönt och lila under plasten. Kan ju vara lim men vill vara säker.[bild]
Vad tror ni?
F Fastighetsskötarn skrev:
Hej!

gillestuga under mark, hus byggt 1964.
Har nu för säkerhets skull tagit bort golvet i gillestugan (28m2). Det är nerifrån betong, kallasfalt, ångspärrsplast, träreglar inkl iso och golv. Träreglarna är efter nästan 60 år i nyskick, fuktmätaren visar som mest 15%.
Vi beslöt att behålla allt och bara ny isolering, spån och parkett.
Nu har jag börjat noja om mögel mellan asfalt och plast (dubbla tätskikt). Lyser jag med UV-lampan är det grönt och lila under plasten. Kan ju vara lim men vill vara säker.[bild]
Vad tror ni?
Är det dumsnålt att inte byta plast och reglar fastän det är helt fräscht och torrt idag?
 
Skär upp ett snitt i plasten och lukta i det. Allt ok så är det bara att tejpa igen. Jag hade inte bytt golvet om det var torrt och luktfritt. Konstruktionen är olämplig i källare men har du inte tillskjutande fukt så kan det gå.
 
  • Gilla
Fastighetsskötarn
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Skär upp ett snitt i plasten och lukta i det. Allt ok så är det bara att tejpa igen. Jag hade inte bytt golvet om det var torrt och luktfritt. Konstruktionen är olämplig i källare men har du inte tillskjutande fukt så kan det gå.
Det kommer hit en person från en mögelsaneringsfirma och kollar imorgon för säkerhets skull. Kostar 1800 kr och han gör antagligen som du föreslog men vill ha ett expertutlåtande eftersom jag inte vet riktigt hur mögel luktar.
Borde antagligen lagt klinker istället så hade jag sluppit oroa mig så mycket (-:
 
Jättebra, ha i åtanke att de flesta som kommer och gör inspektioner nästan alltid har en fantastisk lösning att sälja på alla dina problem, nuvarande eller framtida....)

Jag har exvis en krypgrundsavfuktare installerad i min krypgrund, installerad och såld av Anticimex till den förra ägaren. Den går några timmar på våren och några på hösten....Annars ligger fukthalten på 55-65% resten av året. En i allt onödig investering mao. plast mot marken hade räckt.
 
Fuktgubben surrade om ventilerade golv men hittade max 10% fukt i reglarna och tyckte det luktade fuktigt men inte mögel.

Det var några få reglar med mörkare färg som skulle kunna vara behandlade med pentaklorfenol. Vi tog bort dem och på med ny iso, spån och golv, blev jättefint och lukten försvann med reglarna.
Han ska skicka papper på fuktmätningen, bra att ha den dag man säljer huset.

tack för hjälpen!
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.