Hej
Vi har med familjen köpt en gammal hus som behöver lite kärlek. Vid besiktningen kom det upp att det är väldigt mycket fukt i källaren. Det var nåt som vi inte blev så förvånad av. Det behövs dräneras och min fråga är om det skulle kunna gå att lägga nån slags plast trall golv i tvättstugan och plast tränings mattor i garaget? Det är betonggolv och vi skulle vilja lägga sånt golv temporärt tills vi börjar dräneringsprojektet. Har ni några andra tips tar jag gärna emot de och även inspirations bilder. Tack på förhand!
 
Kanske plastplattor som typ Bergo....

Tvättstuga med mönstrade plastplattor på golvet, tvättmaskin och torktumlare under arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja men nåt sådär tänkte jag
Jag undrar bara om det går att lägga sånna en period utan att påverka skicket på golvet.
Kan epoxy färg vara ett alternativ?
 
Meno Meno skrev:
Ja men nåt sådär tänkte jag
Jag undrar bara om det går att lägga sånna en period utan att påverka skicket på golvet.
Kan epoxy färg vara ett alternativ?
Är det fuktigt så är det viktigt att inte stänga in det. Epoxy blir helt tät om det ens fäster...
 
Meno Meno skrev:
Ja men nåt sådär tänkte jag
Jag undrar bara om det går att lägga sånna en period utan att påverka skicket på golvet.
Kan epoxy färg vara ett alternativ?
Är det ett rent betonggolv nu eller ligger något uppe på det? Är det ren betong behöver ni inte göra något alls. golvet tar inte skada av att fukt vandrar genom det. Är det ett äldre hus så kommer dränering inte göra att det slutar sugas upp fukt från marken genom golvet eftersom att plattan förmodligen är gjuten direkt på marken.

Ta lite bilder på golven och väggarna.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Så här ser det ut
Tack snälla för svar
Tilläggsisolerar man sån betonggolv om en vill inreda källarplan? Förutom dränering från utsidan såklart
 
  • Outredd källarlokal med betonggolv, tvättmaskin, torktumlare och diverse föremål, behöver isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Meno Meno skrev:
Så här ser det ut
Tack snälla för svar
Tilläggsisolerar man sån betonggolv om en vill inreda källarplan? Förutom dränering från utsidan såklart
Du kan köpa plastplattorna man ser på din bild. Det viktiga är att det inte blir för tätt. Så till garaget får du nog använda liknande luftiga plastplattor.

När du dränerat huset ser du vad som händer på insidan. Oftast blir det betydligt bättre vilket inte innebär att all fukt försvinner. I gamla hus ligger det ofta en tunn betongkaka på odränerad mark. Det innebär att fukt sugs upp i betongen. Oftast inga problem så länge man inte inreder…

Det går att renovera gamla källare på många olika sätt. Det dyraste och bästa är att bila bort hela golvet. Passa på att byta stammar. Gräva sig ner helst under syllen. Fylla på med dränerande material. Isolera med tex isodrän skriver. Sen kan man lägga vattenburen golvvärme om man känner för det och gjuts igen.

Om man behöver vidta dessa åtgärder eller inte beror på hur det ser ut under betongplattan och vad man vill använda källaren till i framtiden.

Ibland stöter man på stora stenar och berg. Så det är inte bara att gräva sig ner.
 
Dessa källare är inte gjorda för att inredas som boyta. Jag tror, som @Mattias Andreasson, att det inte alls är säkert att det behöver dräneras eller att det verkligen blir bättre med dränering. Merparten av väggarna ser ok ut men det är möjligt att fel färg har använts.

Jag har haft ett gammalt hus med liknande källare. Golvet klinkades (utan isolering). Om man borstar väggarna och kalkar dessa (eller annan genomsläpplig färg) samt kompletterar med ett par paxfläktar kan källaren bli jättefräsch - men inte som sovrum. Däremot är det utmärkt yta för hobbyrum, förråd, tvättstuga, bad och bastu.

Tänk om och bo in er i huset först så kanske ni sparar många slantar!
 
yonna yonna skrev:
Dessa källare är inte gjorda för att inredas som boyta. Jag tror, som @Mattias Andreasson, att det inte alls är säkert att det behöver dräneras eller att det verkligen blir bättre med dränering. Merparten av väggarna ser ok ut men det är möjligt att fel färg har använts.

Jag har haft ett gammalt hus med liknande källare. Golvet klinkades (utan isolering). Om man borstar väggarna och kalkar dessa (eller annan genomsläpplig färg) samt kompletterar med ett par paxfläktar kan källaren bli jättefräsch - men inte som sovrum. Däremot är det utmärkt yta för hobbyrum, förråd, tvättstuga, bad och bastu.

Tänk om och bo in er i huset först så kanske ni sparar många slantar!
I grunden har du rätt. Äldre källare eller sluttningshus är sällan byggda för att nedervåningen ska användas som boyta.
Men det innebär inte att man kan bygga om en källare så det kan inredas och användas som boyta. Tvärtom så kan man ofta få en otroligt fin bokomfort i en gammal källare.

För att avgöra detta så rekommenderar jag att man tar in folk som arbetat med detta. Då kan man ofta få en första uppskattning om vad som krävs. Denna uppskattning skall oftast ses som just en uppskattning. Man vet sällan vad man hittar innan man sätter spaden i marken.
 
Tack allihopa för era input och engagemang. Uppskattar det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.