Hej
Håller på att renovera ett rum som ska bli ett typ hemma-kontor.
Har gjuten platta med värme slinga i. Över hela ena väggen kommer vi att ställa vanliga garderober som har en vanlig sockel under.
Frågan är då hur man gör med golvet? Har tänkt att lägga ett laminat golv, men hur gör man under garderoberna, ska man ställa dom direkt på betongen eller ska man ha något "mellanlägg". Om man lägger golvet under så blir det kanske för varmt och golvet kanske inte rör på sig som det ska kunna göra?
Hur ska jag göra??
 
Tyresö
Det mest genomtänkta är att du lägger hela golvet innan du ställer in garderoberna - alltså att garderoberna står ovanpå parketten. Den lösningen blir bäst pga du vet inte i framtiden om du vill ändra om - och den lilla merkostnad för parketten under garderoberna är inte många extra m2.
 
Jag ville ju ha det andra svaret!;) Garderoberna kommer att stå där "förevigt" så därför tänkte jag låta bli att lägga under de, större risk att jag blir less på golvet o vill byta det. Men är det dumt ställa socklarna direkt på betongen, borde väl fungera. Pengarna som jag sparar på det lägger jag på färg å handtag till dörrarna;)
 
Tyresö
Lägg åtminstone syllpapp under garderoberna, så dom inte blir fuktskadade av egenfukten i betongen - gör du det, då är det inga problem alls.
 
ptlf skrev:
Jag ville ju ha det andra svaret!;) Garderoberna kommer att stå där "förevigt" så därför tänkte jag låta bli att lägga under de, större risk att jag blir less på golvet o vill byta det. Men är det dumt ställa socklarna direkt på betongen, borde väl fungera. Pengarna som jag sparar på det lägger jag på färg å handtag till dörrarna;)
Eller på lister framför garderoberna.
Är dom förresten helt plana i framkant eller det blir nån fullösning där?
 
Medan jag i princip tycker att du skall lägga golv under garderoberna, så har du en poäng när det gäller golvets frihet att röra sig.

Om garderoberna nyper fast golvet kan det dela sig och/eller krävas dubbelt så stort expansionsutrymme vid motstående vägg.
 
Lägg golv under garderoberna! Jag har nu i 2 hus irriterats över förre ägarens snålhet som manifesterats i att han inte lagt golv under garderober. Det är inte kul att bryta upp ett helt OK golv och lägga nytt bara för att förre ägaren ansett att en garderob ska stå på just den platsen "för evigt".
 
P
Golv under!
Det blir också snyggare vid garderobssockeln. Det där med rörelsen så tror jag att golvet är "starkare" än garderoben vikt och kommer röra sig ändå. Jag har inte sett så jätte många nybyggda hus men alla jag har sett så har man alltid lagt golv i hela rummet och även kök. Dock har man i köken inte varit så noga i bakkanterna.. Men golvet ligger under alla stommar. Blir snyggast utan en massa lister och dyligt mot skåpen
 
Jag hade kunnat spara 20 kvadratmeter parkett vid min renovering om det hade lagts golv under garderoberna 1959. Nu fick vi istället bryta upp vacker parkett och lägga nytt golv för att vi skulle använda "garderobsutrymmet" som rumsutrymme. Tragiskt, rent ut sagt! Lägg golv!
 
Blindnit skrev:
Eller på lister framför garderoberna.
Är dom förresten helt plana i framkant eller det blir nån fullösning där?
Har inte köpt dom än, men tänkte kanske kapa sockeln i bakkant o sätta golv på sockeln i framkant och låta botten på garderoben sticka ut någon cm, men men... än har jag inte bestämt mig
 
ptlf skrev:
Har inte köpt dom än, men tänkte kanske kapa sockeln i bakkant o sätta golv på sockeln i framkant och låta botten på garderoben sticka ut någon cm, men men... än har jag inte bestämt mig
Slutar med att du lägger golv under hela bara för att inte bli mobbad ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.