Hej! Hittar massor av trådar med regler för väggmaterial (15 mm plywood+våtrumsgips)

Men vad gäller för golv? Har svårt att tolka branschreglerna (nej, jag behöver inga länkar till BVR/ BKR osv osv) och säkervatten.se pratar bara om väggarna. Det är toalett med handfat och vägghängd toa jag ska renovera och väggarna har jag koll på nu, nu fattas golvet...

Hänvisa inte mig till gamla trådar, jag har kollat runt i forumet men jag hittar inga 100%-iga regler

Är det fortfarande följande som gäller?
1) Reglar C-C 30
2) Golvspån 22 mm lim+skruv
3) Våtrumsgips (?)
4) Primer
5) Golvvärmeslingor (jag ska ha vattenburet) + ev system för detta
6) Flytspackel
7) Tätskikt
8) Klinkers
 
Det är inte nödvändigt med reglar på C/C 30 om du flytspacklar minst 12mm över hela ytan och i detta har ett armeringsnät (galvat putsnät). Något våtrumsgips eller gips på golvet ska du inte ha heller.

Finns inga krav alls på väggarna när du inte har dusch eller badkar. Dra upp golvets tätskikt minst 50mm på vägg bara.

Är rätt säker på att allt detta står tydligt i BKR:s branchregler för övrigt.

EDIT: I övrigt verkar din beskrivning vara korrekt, tänk på att det är krav på att tätskiktet är av folietyp eftersom det är bjälklagskonstruktion.
 
Redigerat:
Som sagt inget gips på ett våtrumsgolv, kör flytspackel istället.

Men kolla hur du skall ha det med golvbrunnen också så att du får den på rätt höjd, och avstånd från väggen. Och även så att får till rätt förstyvningar runt brunnen. I äldre badrum har man ofta fuskat och bara monterat brunnen i spånskivan.
 
Det var som sagt bara toalett och handfat, ej dusch eller vad.
 
Jag läste bara rubriken, där badrum var nämnt.
 
Så golvspån+flyt+folie ? Varför inte gummimassa? Får väl läsa på i BKR sen när jag kommer så långt, men har man inbyggd toa slipper man väl inte tätskikt på vägg ändå om jag ska förstå reglerna rätt? (Dvs tätskikt innanför cisternen)

Det är ingen dusch i utrymmet, men det är ändå toa och handfat där och spontant skulle man tycka att det ska vara krav på brunn även i ett sådant utrymme, blir det stor vattenläcka i ett 1,5 m2 stor utrymme behövs inte många liter föränn det breddar över tröskeln... Men ingen brunn krävs alltså?
Förr hörde jag talas om krav på brunn t o m under kyl/frys i kök eftersom självavfrostningen kunde orsaka vattenskador.
 
T
Gruvberget skrev:
Så golvspån+flyt+folie ? Varför inte gummimassa? Får väl läsa på i BKR sen när jag kommer så långt, men har man inbyggd toa slipper man väl inte tätskikt på vägg ändå om jag ska förstå reglerna rätt? (Dvs tätskikt innanför cisternen)

Det är ingen dusch i utrymmet, men det är ändå toa och handfat där och spontant skulle man tycka att det ska vara krav på brunn även i ett sådant utrymme, blir det stor vattenläcka i ett 1,5 m2 stor utrymme behövs inte många liter föränn det breddar över tröskeln... Men ingen brunn krävs alltså?
Förr hörde jag talas om krav på brunn t o m under kyl/frys i kök eftersom självavfrostningen kunde orsaka vattenskador.
"Gummit" använder du som ett lim för att fästa folien med.

Nej, du behöver ingen brunn på din "gästtoa". Köp lite vanligt "gummi" och rolla på golvet med remsor i golvvinkeln 50 upp på väggen, alltså inget tätskikt på resten utav väggen. Och som sagt, skippa gipset och flyt en kaka på minst 12 mm med tillhörande armeringsnät. Ser att du ska ha vattenburet så då blir det säkert runt 20-25 mm flyt beroende på tjockleken på slangen.
 
Om du ska följa BKR så måste det vara folie. Sen måste man ju inte följa BKR, du har ju rätt. blir det en rejäl läcka så är man rätt körd ändå om man inte har en brunn. Det finns ju inget som hindrar dig från att sätta dit en brunn, problemet blir väl att vattenlåset kommer torka ut om du inte fyller på med jämna mellanrum. Samma argumentation kan givetvis användas även för kök, känns som att det är större risk för vattenläckor i ett kök dock. Där finns inte några andra krav än att man ska ha kyl, frys och diskmaskin stående på plastunderlägg.
 
Du verkar redan ha klart för dig hur du ska bygga upp ditt golv, men jag vill ändå slå ett slag för EPS-cement, Oerhört smidigt enl min mening. Slipper böka med reglar, får en stabil isolerande kaka som man sedan fäster armering och golvvärme i och sen flytspacklar.
 
Tack för alla tips! Antar att folie säljs där gummi, kakel, klinkers osv säljs så att man får samma system.

EPS verkar intressant, men det är ett gammalt hus som jag river upp golvet i och det är rätt så "feta" befintliga reglar som jag helst inte vill avverka något i för att bibehålla konstruktionen intakt.
 
Lånar tråden lite istället för att starta en ny. Hoppas det är ok.

Har en toalett med handfat och wc, ingen golvbrunn. Golvet är uppgjutet på betong och väggarna träreglar med gipssskivor. Räcker det med endast rollat tätskikt+kantremsor eller måste jag ha folie?
 
Har tagit reda på detta eftersom jag ska också renovera en toa med handfat. Följande gäller: Primer på golvet och därefter rollat tätskikt+kantremsor. Folie behövs inte. Väggarna måste du antingen riva bort gipsen och sätta upp godkända skivor, eller så behåller du gamla gipsen men då måste du rolla tätskikt +kantremsor och manschetter även på väggarna
 
Manschetter?
 
Manschetter, alltså runt avloppsrör och vattenledningar som kommer ut ur väggen, det är samma tätregler där som i hörn. Biltema har ett helt Ok "system" med kantremsor, manschetter och gummimassa. Godkänt och testat av bransorganisationer.
 
Det ställs väl inga krav på väggarna när det gäller en toa, utan dusch?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.