Vi byggde med Götenehus och vi är någonstans mitt emellan nöjda och missnöjda. Huset har blivit (nästan) jättebra men vägen dit var lång, krånglig och full av förhandlingar.

Införsäljningen präglades av glädjekalkyler och en måttligt intresserad säljare. Vi var måna om att vårt hus skulle bli så bra det kunde. Detta innebar bl.a. stora mängder tillval. Säljaren var dock inte direkt intresserad av den här processen, han var väldigt nöjd med att vi skrivit på avtalet. Senare visar det sig att alla kostnader i kalkylen såsom kakel/klinker målning etc var helt vansinnigt mycket mindre än vad det egentligen kostade. Allt för att man ska skriva på.

Under processen lyckades GH markentrepenör ta ned ett antal tallar och andra träd som hade velat ha kvar. Vi inledde en segdragen förhandling om skadestånd för träden. Då GH enl avtal är ansvariga för fastigheten ända till tillträdet. (Vi hade inte tillträtt ännu.) 400 telefonsamtal senare och utan rättsprocess förliknades vi kring en symbolisk summa.

Vi bodde också utomlands under processen. Något som fungerade alldeles utmärkt. Mycket tack vare en engagerad byggfirma. Snickab som bygger en hel del åt GH gjorde ett fantastiskt jobb i allt som dom var inblandade i.

Kontentan av hela projektet är följande:
- Säljkontoret i Stockholm är ingen höjdare. Det finns bra säljare där, men vår säljare var inte en av dem.
- Projektledaren Frans på Stockholmskontoret är inte heller någon höjdare. Maken till person att vara svår att få tag på. Honom fick vi följa upp minutiöst och ringa massor med gånger.
- Kontoret i Götene är bra att ha att göra med. Om något inte funkar bra. Eskalera genom att lura ut vem som är chef i Götene och prata med den personen.
- Snickab som byggde var helt suveräna. Bygger ni i Stockholm, se till att det blir Snickab.

Vi drabbades också nyligen av en vattenskada. Hur det blev vet vi inte ännu. Men projektledaren på Stockholmskontoret har ju lyst med sin frånvaro. Nu börjar det lukta mögel... (fortsättning följer)
 
Du är inte den första i Stockholmsområdet som varnat för Frans L.

Vi planerar också att bygga med Götenehus men tänker inte skriva på kontrakt förens vi säkerställt att Frans L. inte blir inblandad i vårat bygge, då en kolega på jobbet har varnat å det strängaste för denna projectledare.
 
Vad för typ av vattenskada fick ni?
 
Frans L måste verkligen vara en tillgång för Götenehus...
 
J
Vi byggde med Götene och blev jättenöjda......

/Jonas
 
Det var rörmokaren som inte hade gjort sitt jobb, så en avloppsledning (handfat) läckte ut i vägg mellan badrum och klk.

Nu har det möglat i utrymmena så pass att äldsta sonen fått astma och fick nyligen astma-medicin.

Nu har det gått en månad sedan skadan och fortfarande har inget försäkringsbolag hört av sig. Inte heller har GH levererat någon plan eller informerat om vilka åtgärder som vidtagits eller skall vidtagas från deras sida.

(Ja, vi är nöjda med GH och deras entreprenör Snickab. Vi är dock inte nöjda med de personer som jobbar på säljkontoret i Stockholm. Särskilt inte projektledaren.)

Det tar en eller max två dagar att anmäla till försäkringsbolaget, sedan ligger man på någon vecka tills dom börjar dra i det.

Nu har jag ringt två ggr och pratat med entreprenadchefen nere i Götene. Han verkar ganska redig, men skulle jag vara honom så skulle jag se till och sätta fart på min projektledare. Vi får se vad som händer i nästa vecka. Följetongen fortsätter... (tyvärr)

/Fredrik
 
...fortsättning.

Det visar sig att Götenehus väntade nästan en månad med att anmäla skadan till sitt försäkringsbolag. Hepp. Vi har nu bestämt oss för att försöka klå Götenehus på de pengar som detta kostat oss (och kommer att kosta oss).

Det är trist att det ska behöva bli så, men vad tusan ska man göra som husköpare? Så nu letar vi efter juridiska ombud. Hustrun har blivit så pass sjuk av att bo i huset att hon är sjukskriven, vilket är befängt i sig. Hon blir ju knappast bättre av att vara hemma i huset...

Vad gör man?
 
Även vi har Frans så jag förstår Er frustration...
 
NU händer det äntligen lite saker. Precis som jag antydde tidigare så har entreprenadchefen tagit tag i saker och ting. Försäkringsbolaget har hört av sig, så nu hoppas vi att dom ska få till en mögelsanering så snart det går. Projektledaren i fråga har dock lyst med sin frånvaro.
 
Vi har också byggt med GH (på delad entreprenad) och säljaren blev bedrövlig när vi skrivit på och med tiden bara värre, tills slut sa vi ifrån att vi inte ville ha med honom att göra längre. Det blev mycket kontakter med HK i Götene och har bara beröm till dem.

Hoppas det ordnat sig med ert hus, och att ni kan bo där och vara friska och glada snart!
 
fållis skrev:
Även vi har Frans så jag förstår Er frustration...
Fungerar inte en länk så får man gå upp en nivå........
Om personal gör ett dåligt jobb får chefen ta smällen och se till att det görs ordentligt.
 
Lite mer info om detta. Nu är skadan åtgärdad. Arbetet blev klart i januari. Det sista vi har kvar av detta är att Götenehus vill att vi betalar självrisken för detta. Denna självrisk har vi grälat om i ett par månader nu. Götenehus "utreder" fortfarande det "eventuella" ansvaret dom har. På frågan om dom kan ge mig ett datum fick jag svaret av Leif Uggla: "Aldrig att du får ett datum av mig". Intressant attityd av den som är ansvarig för kundklagomål.
 
Jag har undrat lite om det där med mögel i hus egentligen. Om man blir sjuk av att bo i det, kan man inte få någon ersättning från försäkringsbolaget för att bo någon annanstans tills det är åtgärdat? Vårt försäkringsbolag betalade vårt extra boende (som var betydligt dyrare än vårt ordinarie boende) i 3 månader medan vi väntade på att en vattenskada skulle åtgärdas.
 
frli4797 skrev:
Lite mer info om detta. Nu är skadan åtgärdad. Arbetet blev klart i januari. Det sista vi har kvar av detta är att Götenehus vill att vi betalar självrisken för detta. Denna självrisk har vi grälat om i ett par månader nu. Götenehus "utreder" fortfarande det "eventuella" ansvaret dom har. På frågan om dom kan ge mig ett datum fick jag svaret av Leif Uggla: "Aldrig att du får ett datum av mig". Intressant attityd av den som är ansvarig för kundklagomål.
Har ni byggt på totalentreprenad eller har ni anlitat hantverkaren själv?
 
Totalentreprenad. Med Götenehus innebär dock totalentreprenad att du själv får ordna med målning och plattsättning. Jag tror att Myresjö har samma deal med sina styckehus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.