Hej,

vi letar just nu efter en arkitekt för vår kommande utbyggnad och har hittat två som vi tänkte kontakta.

Jag funderar dock på om det gällande taklyft är extra viktigt att ha en arkitekt som jobbat med just det? Gällande att beräkna bärfastighet i befintlig byggnad osv. Och i så fall, har ni några tips på arkitekter i Göteborgsområdet?

En helt annan fråga: Är det något särskilt underlag som ni tycker varit fördelaktigt att ta fram inför dialog med arkitekten? Utöver lite skisser, idéer, detaljplan och kravspec?
 
Jag har inga tips, men beräkningar görs väl bäst av en konstruktör?

Tänker att arkitekten är mer eller mindre nödvändig för dels ritningar för bygglov och hantverkare inblandade, dels för rådgivning kring utformning av påbyggnaden.
 
Hej! Det behövs en konstruktör för beräkningar. Förmodligen känner arkitekten någon

Befintliga ritningar på huset är bra att ha.

Lycka till!
 
@Grävling15, ni borde ta en titt på Åtvidabergs Takvåningar. De kan hjälpa er med såväl arkitektkonsultation som konstruktionsberäkningar. Vill emellertid flagga för att jag själv inte använt mig av deras tjänster.
 
  • Gilla
Grävling15
  • Laddar…
splinter splinter skrev:
@Grävling15, ni borde ta en titt på Åtvidabergs Takvåningar. De kan hjälpa er med såväl arkitektkonsultation som konstruktionsberäkningar. Vill emellertid flagga för att jag själv inte använt mig av deras tjänster.
Tack för tips! Vi ville dock ha en separat arkitekt för att kunna välja fritt mellan olika entreprenörer, och arkitekt har vi redan anlitat nu. Men det kan absolut bli aktuellt att använda dem för konstruktionsberäkningar!
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
splinter splinter skrev:
@Grävling15, ni borde ta en titt på Åtvidabergs Takvåningar. De kan hjälpa er med såväl arkitektkonsultation som konstruktionsberäkningar. Vill emellertid flagga för att jag själv inte använt mig av deras tjänster.
@splinter
Detta är OT; men jag måste bara kommentera att det är trevligt att en arkitekt från Götet rekommenderar en husfirma från min gamla barndomsstad (byhåla) Åtvidaberg. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Att anlita arkitekt för taklyft verkar vettigt då husets utseende påverkas. Arkitekten bör ha tillgång till konstruktör även om denne inte är anställd av arkitekten.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Tack för tips! Vi ville dock ha en separat arkitekt för att kunna välja fritt mellan olika entreprenörer, och arkitekt har vi redan anlitat nu. Men det kan absolut bli aktuellt att använda dem för konstruktionsberäkningar!
Får jag fråga hur långt ni kommit? Är det en arkitekt speciellt fokuserad på taklyft?

Vilka entrepenörer har ni tittat på? Tycker det är svårt att hitta alternativ till Åtvidaberg, iaf i Gbg-regionen. Kör ni på lösvirke eller fabriksbygge?
 
F flouee skrev:
Får jag fråga hur långt ni kommit? Är det en arkitekt speciellt fokuserad på taklyft?

Vilka entrepenörer har ni tittat på? Tycker det är svårt att hitta alternativ till Åtvidaberg, iaf i Gbg-regionen. Kör ni på lösvirke eller fabriksbygge?
Vi har inte börjat titta på entreprenörer ännu och jag håller med dig om de svårigheterna. Vi vill helst undvika lösvirke men får nog ta ställning till det när vi fått lite offerter. Planerar ni för ett liknande projekt i Gbg?

Just nu håller vi på att bolla husets utformning och planlösning med arkitekten och parallellt tar jag fram ett förfrågningsunderlag med lite materialval osv.
 
G Grävling15 skrev:
Vi har inte börjat titta på entreprenörer ännu och jag håller med dig om de svårigheterna. Vi vill helst undvika lösvirke men får nog ta ställning till det när vi fått lite offerter. Planerar ni för ett liknande projekt i Gbg?

Just nu håller vi på att bolla husets utformning och planlösning med arkitekten och parallellt tar jag fram ett förfrågningsunderlag med lite materialval osv.
Ja, vi funderar och skissar på alternativ. Har du förslag på andra entreprenörer än Åtvidaberg? Lösvirke känns inte som ett alternativ för oss då det skulle dra ut på byggtiden ganska markant.
 
Hej!

Hur har det gått för er?

Vi bor i kommun i närheten av göteborg ocj funderar oclså på taklyft. Tittar också efter nått liknande som Åtvidaberg, har ni hittat någon bra till att bygga erat projekt?

Mvh
 
Hej!

Jodå, det går så sakta framåt. Vi har gjort klart ritningarna och fått huset omvärderat och förhandsvärderat av banken (dvs nuvarande värde och värde efter utbyggnad). Till veckan ska vi träffa lite olika entreprenörer och har hittills fått offert från Borkas. Åtvidabergs kommer hit efter påsk. När vi vet om budgeten går ihop sen är planen att ta fram bygglovshandlingar, men där är vi inte riktigt ännu. Jag måste medge att kostnadsuppskattningarna hittills har varit markant högre än jag tänkt mig.
 
G Grävling15 skrev:
Hej!

Jodå, det går så sakta framåt. Vi har gjort klart ritningarna och fått huset omvärderat och förhandsvärderat av banken (dvs nuvarande värde och värde efter utbyggnad). Till veckan ska vi träffa lite olika entreprenörer och har hittills fått offert från Borkas. Åtvidabergs kommer hit efter påsk. När vi vet om budgeten går ihop sen är planen att ta fram bygglovshandlingar, men där är vi inte riktigt ännu. Jag måste medge att kostnadsuppskattningarna hittills har varit markant högre än jag tänkt mig.
Min upplevelse är det samma. Vi har först tittat på att bygga ut vårat hus i en våning och det skulle gå ihop sig ekonomiskt med liten vinst, om det säljs till vad det blir värderat såklart, men vi får dålig tomt kvar om vi gör utbygget så och har därför istället börjat fundera på att bygga ut på höjden. Men som du säger så kostar det väldigt mycket pengar :(. Har ni tänkt att göra något själva?

Har läst mig till att det oftast blir dyrare med leverantörer likt dem du nämnt om man jämför med en snickare som gör allt, delar du den uppfattningen eller har du hittat annan fakta? Det verkar ju onekligen väldigt smidigt på så sätt som åtvidabergs takvåningar gör, det kan ju vara värt lite pengar också.
Kommer en snickare till oss efter påsk som skall kolla på det lite och se, får vi se vad han skulle uppskatta att det hela skulle gå på för oss.
Hur stort är ert grundhus och hur stort har ni tänkt att bygga till? :)
 
G Grävling15 skrev:
Hej!

Jodå, det går så sakta framåt. Vi har gjort klart ritningarna och fått huset omvärderat och förhandsvärderat av banken (dvs nuvarande värde och värde efter utbyggnad). Till veckan ska vi träffa lite olika entreprenörer och har hittills fått offert från Borkas. Åtvidabergs kommer hit efter påsk. När vi vet om budgeten går ihop sen är planen att ta fram bygglovshandlingar, men där är vi inte riktigt ännu. Jag måste medge att kostnadsuppskattningarna hittills har varit markant högre än jag tänkt mig.
Samma erfarenhet här. Vi har offert från både Åtvidaberg och Borkas, med ganska mycket i fördel till den senare (i kr) även om specarna inte var identiska.

Vad är ert intryck av Borkas? Har inte träffat dem. Har ni hittat några andra specifika taklyftsföretag eller är det lösvirke som isf är alternativet?
 
F flouee skrev:
Samma erfarenhet här. Vi har offert från både Åtvidaberg och Borkas, med ganska mycket i fördel till den senare (i kr) även om specarna inte var identiska.

Vad är ert intryck av Borkas? Har inte träffat dem. Har ni hittat några andra specifika taklyftsföretag eller är det lösvirke som isf är alternativet?
Hur stort är erat befintliga hus och hur mycket skulle ni bygga till? Får man fråga vad er offert låg på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.