Jag göt plintar och byggde ett plank. Planket - jättebra, plintarna - katastrof (som Tony Irving skulle ha sagt...)

Jag grävde gropar, stoppade gjutrör i hålen, grävde igen groparna, hällde betong i rören. Problemet är att rören inte sitter så hårt fast i marken, trycker man på planket så rör sig rören (om ni fattar). Plankets tyngd gör att det inte alls har blivit bra. Hela planket har börjat luta (litegrann), grinden i planket hänger inte längre rakt.

Jag borde såklart ha gjort rätt från början. Men vad gör man nu, i efterhand? Har ni något bra tips?
 
Som första steg skulle jag provat att rikta planket, och sedan packa materialet runt med markvibrator.
 
larsbj skrev:
Som första steg skulle jag provat att rikta planket, och sedan packa materialet runt med markvibrator.
Tack för tipset. Jag använde ingen sådan, jag stampade och packade så gott det gick. Tror du att det kan tänkas blir stadigare med en sådan maskin? Jag menar, det kanske är för mjukt hela vägen ner...?
 
Ja det blir säkert stadigare, använd gärna nåt material som packar sig bra och lägg överst, typ makadam 0-18.
 
larsbj skrev:
Ja det blir säkert stadigare, använd gärna nåt material som packar sig bra och lägg överst, typ makadam 0-18.
Tack - ska testa!
 
Ett annat sätt som kan funka är om man gräver upp lite runt plintarna, rör ihop en fin betongvälling och häller ut runt/på plintarna. Men då behöver man nästan ha singel/makadam runt på utsidan.

Kan tänka mig att detta i kombination med larsbj's tips bör fungera utmärkt!
 
Hur djupt sitter plintarna?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
De bör ju vara minst 50-60cm djupt, beroende på bredden. Jag har köpt färdiga plintar bara efter ett försök att gjuta själv som blev snett...
 
T
hempularen skrev:
Hur djupt sitter plintarna?
Och hur tätt?
 
Tomture61
Redigerat:
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
+1 på jordborr.
Grannen och jag byggde nyligen ett plank i tomtgräns och vi använde en handjagad jordborr med perfekt resultat. På ett ställe slog vi i en stor sten så vi fick flytta den plinten en liten bit men annars gick det perfekt. Plintarna satt som berget på en gång så nu får vi bara hoppas att plintarna är djupa nog för att inte vika sig när det blåser. ;)
 
rikta upp så gott det går, gräv upp runt en plint, packa med hjälp av en regel eller något annat som bankas i jorden, fyll på med mer material och packa, upprepa till det är klart
 
hempularen skrev:
Hur djupt sitter plintarna?
Tror det är en halvmeter, inte djupare.

tank77 skrev:
Och hur tätt?
Ungefär en meter.

Xtruder skrev:
Ett annat sätt som kan funka är om man gräver upp lite runt plintarna, rör ihop en fin betongvälling och häller ut runt/på plintarna. Men då behöver man nästan ha singel/makadam runt på utsidan. Kan tänka mig att detta i kombination med larsbj's tips bör fungera utmärkt!
Tack!

nino skrev:
rikta upp så gott det går, gräv upp runt en plint, packa med hjälp av en regel eller något annat som bankas i jorden, fyll på med mer material och packa, upprepa till det är klart
Det var så jag gjorde. Men det blev inte tillräckligt stadigt…

Tomture61 skrev:
För sent nu men till andra , jordborr,helt fantastiskt verktyg. Backen skall dock ej vara för stenig.
Det är djävulskt mycket sten i den här marken. Går inte att sätta ner spaden någonstans utan att hamna på en sten. Stora bumligar, dessutom, det tog en halv dag att gräva sex gropar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.