Vi har en villa byggd -00 med hög krypgrund. Ca 55 cm ovan jord och 1 m under jord. Idag är den helt oisolerad men på marken finns ångspärr och en avfuktare är installerad. Därför är ventilerna igensatta. Vi eldar i en kamin för värmen i huset varje dag utom på sommaren och en del av den värmen går ner i murstocken i grunden. Grunden ser fin ut idag tack vare avfuktaren men den går ju en hel del sommartid och vi har ahft stora problem med inrinnande vatten från omgivande mark. Därför ska vi dränera.

En tanke har slagit mig om att dränera och samtidigt göra en varmgrund då Rh sänks med ökad temperatur och då vi förhoppningsvis kan få avfuktaren att gå mindre och då risken för mögel blir mindre. Jag behöver dock hjälp med om jag har gjort några tanke-kullerbyttor på vägen.

Tanken är att först dränera ordentligt för att få bort vatten vid grundmuren. Marken i krypgrunden får sedan ovan ångspärren 50 mm cellplastisolering. Utanför grundmuren och under jord läggs platonmatta xtra med platon dräneringsskikt 100mm följt av en geoduk. Ovan mark, på sockeln, sätts någon cm cellplast med luftspalt och sedan puts utanpå det. (Har inte så mycket utrymme till fasadutskjutet, därav den lilla mängden isolerande material) Cellplasten på sockeln sätts över alla ventiler också eftersom dessa ändå inte ska vara öppna. I luckan ner till grunden (som sitter under trappen i hallen) sätter vi ett metallrister som ju är helt genomsläppligt för luft.Ovan ristret sätter vi en trasmatta och på den, vilandes på govlet kring ristret sätter vi en tung vedlår så att inga ungar går och trillar ner i grunden av misstag. På så sätt kommer temperatueren i grunden mer likna den i huset. Vi kommer behöva mer värme här i huset eftersom det kommer dra kallt från grunden men samtidigt eldar vi ju mer ju kallare det är och då värmer murstocken en del i grunden. Avfuktaren behåller vi för säkerhetsskull men hoppas att den inte ska gå så mycket.

Skulle man senare tycka att det bli för kallt i huset på vintern med grundluckan öppen kan man ju lägga tillbaka den och förlita sig på den värme som spiller ned via murstocken och låta avfuktaren ta hand om eventuell fukt.

Har jag gjort någon tanke-kullerbytta någonstans? Sitter mest och filar på detta under sena kvällar då man har lite tid över och resten av familjen sover och då är ju inte tankeverksamheten på topp direkt.

En annan fråga är om investeringskostnaden på detta står i proportion till nyttan. Dräneringen gör vi ju självklart oavsett men en tanke är ju också att bara smälla dit en platonmatta och sen gå och lägga sig och vara nöjd och betala den elräkning som kommer pga att avfuktaren går en hel del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.