Hej,

Har haft en mindre tvist med de som sålde vår tomt till oss men vi har nu valt att göra upp i godo och sluta ödsla tid och kraft på detta. Frågan min är hur detta görs, gissar att vi bör underteckna ett skriftligt avtal på något sätt där belopp och betaldatum nämns samt att vi inte kommer kräva ytterligare ersättning framöver.

Någon som kan tipsa mig om formulering?

Tackelitack!
 
Är det inte den andra parten som ska stå för avtalstexten?
 
För det första är det ingen som "ska" stå för någon avtalstext. Detta gör man upp om. Kutym är att den som har anspråket och därmed drivit frågan är den som också upprättar avtalet. Det faller sig rätt naturligt. Gissar att det är köparen i detta fall. Men det kan ju vara säljaren som haft anspråk, exemepelvis på betalning eller liknande.

När det gäller avtalstexten är det vanskligt att rekommendera något när man inte är insatt i tvisten.
 
mhg_3 skrev:
Någon som kan tipsa mig om formulering?
Ja, du. Hur sjutton ska man kunna komma med ett förslag med den bakgrundsinformationen? :S

Eftersom det är "ni" som inte kommer göra mer anspråk så är det väl lämpligt att ni försöker undvika allt vad avtal heter. Vad skulle ni har för nytta av det?
 
jaso skrev:
Kutym är att den som har anspråket och därmed drivit frågan är den som också upprättar avtalet. Det faller sig rätt naturligt.
Där ser man. Trodde att det var den part som föreslår uppgörelsen som också står för första utkastet av avtal. Tog för givet att det att det är den part som har mest att förlora på att gå till tinget som är den som föreslår uppgörelsen och avtal, vilket oftast brukar vara säljaren.

Får sluta tro på allt jag ser på dramatiserade juristserier från Hollywood. ;)
 
Nyttan med att föreslå ett avtal med en vettig formulering för båda parter är kanske att överhuvud taget få till en uppgörelse! :)
 
joflopp skrev:
Där ser man. Trodde att det var den part som föreslår uppgörelsen som också står för första utkastet av avtal. Tog för givet att det att det är den part som har mest att förlora på att gå till tinget som är den som föreslår uppgörelsen och avtal, vilket oftast brukar vara säljaren.

Får sluta tro på allt jag ser på dramatiserade juristserier från Hollywood. ;)
Varför skulle det vara säljaren som har mest att förlora på att gå till tingsrätten? Ligger ju så oerhört mycket mer juridiskt bindande undersökningsplikter på köparen oftast?
 
Ok...jag har ingen lust att dra upp allt vad som hänt men efter ett antal brev fram och tillbaka är vi beredda att gå med på det bud som säljaren erbjuder oss bara för att bli av med detta. Eftersom vi gärna vill ha betalningen så snart som möjligt så tänkte vi att om vi formulerar vårt sista brev på ett korrekt sätt. Men jag kanske är helt fel ute. Jag skriver helt enkelt bara att vi sänker oss till deras bud och önskar utbetalning så snart som möjligt. Gissar dock att de kommer be sin jurist skriva ngn form av avtal iaf...
 
Då kommer jag med en tanke ändå, utan att veta vad det gäller. Jag utgår från att ni tvistat om någon form av dolt fel efter att köpet blivit slutfört. Se till att avtalet endast gäller den detaljen. Ni kan ju upptäcka fler dolda fel senare.
 
tack tio_Pepe, det går nog inte att kalla dolt fel då det handla om en tomt men felaktiga uppgifter iaf :) Tack för tipset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.