Hade tänkt att göra badrummet själv nu när i ska bygga nytt. Har kaklat en del själv, dock aldrig i badrum utan den lilla biten som man har i köket. Vet dock hur man gör osv. Snackade lite med min byggare om detta och han sa att man absolut inte skulle göra det själv. Så min fråga är varför? En försäkringsfråga?
 
Hej!
Är också i situationen då vi behöver/vill göra badrummet själva.
Hopplöst att hitta material om hur man exakt går till väga.
Har i alla fall luskat ut att du först bör kolla/berätta för ditt försäkringsbolag
att du tänker fixa badrummet själv.
Sedan måste du följa branchreglerna som du kan köpa. Sedan skall du
dokumentera ditt arbete med foton så att du kan bevisa att du gick rätt
tillväga om en olycka skulle hända framöver.
Kaklet är nog inte så svårt att sätta, om det blir snyggt beror på ditt tålamod,
känsla och nogrannhet...
Vet bara att man skall sätta andra kakelraden och uppåt först (med en stöd-
list spikad i väggen och utmätt med vattenpass. Nedersta raden knäcker man
sedan till efter golvets skavanker och fall.
 
Bra tänkt med nedesta kakelraden. Den ideen ska jag ha i bakhuvudet.
 
att kakla ett våtrum i ett trähus är inget jobb för nybörjare. Man kan göra det men man måste sätta sej in i alla regler och föreskrifter hur det ska vara och vad som är tillåtet och det tar lång tid att bli klar också när man är en glad amatör ;). Det är just sån jobb man vill gärna lämna åt en proffs. Du slår aldrig en erfaren kakelsättare om det gäller finish på kaklingen med alla små detalier, listor och tillpassningar, vågar jag gissa :-/.
Vill du spara pengar så köp en enkel och funktionell inredning till badrummet som du kan uppgradera senare när ekonomin tillåter ... till den lyx du vill ha. Så skulle jag ha gjort ;)
gaia
 
Håller inte helt med Gaia. Vist, har man inte hållit på med bygge eller har tummen mitt i handen så är ju våtrum ett av de ställen som man inte vill att det skall bli fel. Kanske inte lämpligt som det första byggprojektet. Så känner man sig osäker så skall man nog avstå.

Däremot stämmer det att det tar tid. Själv har jag byggt ett par stall, maskinhallar och div ekonomibyggnader, däremot inte hållit på med privatbostäder, och definitivt inga våtrum. Hur många timmar jag lagt på att ta reda på hur man skall göra vet jag inte, men det är nog mer tid på informations letning än på bygge.

Men har man tid och kan sätta sig in i regler och normer så är inte bygget svårare än annat bygge, bara större kostnader om det bli fel.

Tompa
 
Kanske ska tillägga att även om jag är lite novis på området så har far min kaklat badrum innan. Igentligen vill jag bara veta om det går att få det godkänt av försäkringsbolaget utan att man är cert. våtrum.

Tiden har jag, då vi ska ha två badrum och det lilla är tänkt att kaklas direkt av byggaren.
 
Tompa01 skrev:
Håller inte helt med Gaia.
Tompa
men mycket tätt på helt ;) :)
gaia
 
Jedi skrev:
Kanske ska tillägga att även om jag är lite novis på området så har far min kaklat badrum innan. Igentligen vill jag bara veta om det går att få det godkänt av försäkringsbolaget utan att man är cert. våtrum.

Tiden har jag, då vi ska ha två badrum och det lilla är tänkt att kaklas direkt av byggaren.
Kaklingen är nog det minsta problemet. Det har inget med täthet och annat att göra. Bara en estetisk fråga. Det är underarbetet som det hela hänger på. När jag frågade skadereglerare på mitt försäkringsbolag (LF) så sa de att det spelar ingen roll vem som har gjort det, bara normer och regler har följts. Blir det en vattenskada så kommer de att leta efter bygg fel, och hittar de sådana så blir det avdrag, olika stora beroende på vad för fel de hittar. Om sedan jag eller en behörig person bygg det bryr de sig inte om, är det fel så blir det avdrag annars inte. Har en behörig byggt det så har de dock förmodligen en ansvarsförsäkring. Ring och prata med ditt försäkringsbolag, men tala inte med en försäljare utan en skadereglerare, de är oftast duktiga och kan ger råd och tips.

Tompa
 
josefin h skrev:
Sedan måste du följa branchreglerna som du kan köpa.
Finns att ladda ner också. Har inte länkar o.s.v. i huvudet men sök på forumet.
 
Det borde va Byggkeramikrådets branschregler ni är ute efter. Finns att ladda ner på http://www.bkr.se/
 
har byggt om hela mitt badrum själv, grävt, isolerat, haft hjälp med gjutningen, putsat själv, förberett eldragning osv...

men när det kom till kaklingen så valde jag att ta hjälp. andledningen till det är eg två saker:

tiden - att hålla på och forska i hur man gör och sedan göra det själv skulle ta för mkt tid...

resultatet - min erfarenhet av detta projekt är att man ofta inte får det hela perfekt på första försöket utan att man som glad amatör först gör sedan får man justera mer eller mindre i de olika momenten för att det ska bli riktigt bra... det fungerar ju med reglar som man skruvar men med plattor som man sätter upp på väggen får man bara ett enda försök (om man inte vill riva för mkt). kaklarna som varit här nu och snart är klara har haft ett tufft jobb med att få det snyggt på "nästan" jämna väggar och längs med väggar som inte på långa vägar bildar 90[sup]o[/sup] vinklar..
de har inte lyckats till 100% men om jag gjort det själv så hade det blivit klart mkt sämre..


eller för att citera en vän - om en kakling inte blir bra så tar man ju livet av sig  :-/



har du dock tid, vet hur du ska göra, har rätt verktyg och kanske nån som kan hjälpa dig med lite tips och råd så är det väl bara att köra på...  :cool:
 
Hej!

Tompa: Jag har också LF som försäk.bolag , enligt den skaderegl. jag talade med
så ersätter LF aldrig skador som orsakats av tätskiktet , enda chansen att få ersätting
är en hantverkares ansvarsförsäkr.
Jag anlitade en cert. plattsättare att göra tätskikt , visserligen slafsade han på godkänd
mängd gucka men slutresultatet såg för bedrövligt ut , har fått spackla upp med en j-a
massa fix för att jämna till + skära bort noppor med spackel rester i och pensla över
med gucka .
Jag hade gjort ett mycket snyggare jobb själv men då har jag inget kvalitetsdokument
att visa vid ev. skada .

mvh/s
 
Gör man det rätt så blir det ingen skada. :)

Klart man kan göra det själv, men räkna inte med nån ersättning från försäkringsbolag om du skulle klanta dig.
 
sae skrev:
Hej!

Tompa: Jag har också LF som försäk.bolag , enligt den skaderegl. jag talade med
så ersätter LF aldrig skador som orsakats av tätskiktet , enda chansen att få ersätting
är en hantverkares ansvarsförsäkr.
Jag anlitade en cert. plattsättare att göra tätskikt , visserligen slafsade han på godkänd
mängd gucka men slutresultatet såg för bedrövligt ut , har fått spackla upp med en j-a
massa fix för att jämna till + skära bort noppor med spackel rester i och pensla över
med gucka .
Jag hade gjort ett mycket snyggare jobb själv men då har jag inget kvalitetsdokument
att visa vid ev. skada .

mvh/s
Stämmer inte enligt den skadereglerare som jag talar med. Dessutom så är ju hela badrummet tätskiktat, så hur skulle men kunna få en vattenskada som inte beror på att tätskiktet har av någon anledning falerat?

Tompa
 
Hej!

Tompa01: Skadeorsak kan ju vara annat än tätskiktet ,
ex. dålig regling , enkelgips där det behövs dubbelgips eller
rör som läcker under tätskikt mm.

Verkar som att LF inte har en central policy utan det är upp till
den lokale skaderegl. att avgöra om ersättning skall utgå .

mvh/s
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.