Vi har detta ventilationsgaller på vår garagedörr. Som ni ser har det några år på nacken och skulle behöva göras rent. Jag har gnuggat ett varv med svinto och fick bort lite av smutsen men det ser ut att vara ett lager av någon slags lack eller möjligen fernissa. Har provat att lägga på linoljesåpa och sen gnugga utan resultat.

Någon som har gjort något liknande och har tips? Man kan se ”originalfärgen” lysa igenom på vissa ställen.
 
  • Äldre, smutsiga ventilationsspalter på trävägg, med rostande metallytor och avflagning av färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på sliten, smutsig ventilationsgaller i behov av rengöring, omgiven av trä och sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser liknande ut som våra garagedörrar från 1981. Metallgallret har jag inte gjort något åt. Däremot gjorde jag misstaget att slipa lätt på träytan som hade svarta mögelprickar spridda över hela ytan. I vårt fall är det bara tunn fanér ovanpå furubrädor. Det blir inte bra när man slipar igenom fanéret vilket var väldigt lätt gjort. Att tvätta med Jape PRICK-FRI fungerade däremot bra, trist att jag inte fattade från början hur tunn fanér dom hade "kostat på".
 
T TommyC skrev:
Det ser liknande ut som våra garagedörrar från 1981. Metallgallret har jag inte gjort något åt. Däremot gjorde jag misstaget att slipa lätt på träytan som hade svarta mögelprickar spridda över hela ytan. I vårt fall är det bara tunn fanér ovanpå furubrädor. Det blir inte bra när man slipar igenom fanéret vilket var väldigt lätt gjort. Att tvätta med Jape PRICK-FRI fungerade däremot bra, trist att jag inte fattade från början hur tunn fanér dom hade "kostat på".
Tack för tips! Vår dörr är lackad eller fernissad men verkar inte ha några mögelfläckar. Jag har provat att slipa för hand på vissa små partier och det verkar bli helt okej. Ska nog prova med slipmaskin i helgen och se om det funkar. Men det är också fanér så det gäller att vara lätt på handen.
 
Prova först om det räcker med att tvätta dörren.
 
T TommyC skrev:
Prova först om det räcker med att tvätta dörren.
Har skrubbat två varv med skurborste och såpvatten men inget hände, tyvärr. Så får bli att slipa försiktigt. Har provat på ett ställe och det bådar gott.
 
Om det är gallret du vill ha rent så är stålborste på borrmaskin ypperligt
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Om det är gallret du vill ha rent så är stålborste på borrmaskin ypperligt
Precis, det är gallret. Tack för tips, ska prova!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.