jag har läst runt lite om svavellukter, hydroforer och hydropress och såg att man bör göra rent hydroforen med jämna mellanrum, men hur? Jag har nyligen tömt tanken ett flertal gånger, räcker det eller ska man öppna upp luckan och torka rent med trasa? Någon med bra idéer kanske kan hjälpa mig här....
 
Har du ingen skötselinstruktion till den?
 
nej den är nog rätt gammal så tyvärr.
 
Lossa på manluckan och spola ur hydroforen med vatten. Om du har en gammal galvad hydrofor med plastbeläggning är det bra att kolla så att plasten inte har börjat lossna. Jag har varit med om att packningen till manluckan har blivit spröd under åren så var försiktig när du lossar luckan
 
Ok. Är plasten på insidan allts? Packningen verkar sjunga på sista versen, iaf vad det ser ut som utifrån sett.
Kan man gnugga med svamp eller nåt?
 
Plasten sitter på insidan. On du tar en tvättsvamp eller skur/disktrasa och gnor lite försiktigt på insidan så märker du direkt om det sitter gegg på insidan. Det kan dock bli svårt att nå överallt på insidan.
 
Man får göra så gott som det går då. Annars får man väl skicka in en katt eller nått :)
 
Nu står jag förstås inte inför rengöring av hydroforen .. utan byter hela rasket (hydrofor från 1952).
Men jag blir lite förtvivlat inför framtida rengöringar om det rekommenderas att spola med vatten inuti hydroforen ... Jag förstår nämligen inte var jag skulle få vatten ifrån vid öppen hydrofor ...
Kanske jag ska tänka till nu jag byter, och delvis bygger om lite grann. Göra det möjligt för pumpen att skicka vattnet direkt till ledningen ??? En god idé ?? Eller dålig ??
 
Du har rätt i att det kan bli svårt med att spola med vatten. Det beror på hur man har det kopplat efter pumpen. Jag har fixat så jag har möjlighet till detta.
Jag har haft min rostfria 500l hydrofor i 10 år och det enda jag har gjort är att öppna bottenventilen och spolat ut tills det kommer rent vatten. Skiten lägger sig ju på botten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.