Hej!
Vi har ett bubbelbadkar som har stått oanvänt i 5+ år. Frågan är hur jag får rent rören ifall det ska användas igen?

Jag har provat att köra med varmt vatten och maskindiskmedelstabletter. Låtit det gå i minst 20 minuter, sedan tömma badkaret, fylla med kallt vatten och köra utan tablett i minst 5 minuter.

Jag har även provat Rör Cleaner som säljs på Hornbach och följt instruktionerna.

Inget av detta biter! Det blir små, små svarta flagor/avlagringar varje gång man kör i gång bubblorna. Jag börjar ge upp, för jag har kört som beskrivet ovan i säkert ett tretiotal gånger över de senaste två veckorna. Någon gång måste det ge med sig, tänker jag. Men icke.

Det är absolut inga stora mängder flagor, utan kanske 10 pyttesmå som syns när vattnet är stilla.

Har ni några andra tips? Är dessa flagor farliga om man badar i det?

Karet verkar inte vara i porslin, utan någon slags stadig plast, så då vill jag inte köra med något starkare medel heller, utifall det förstör karet helt.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
H
S sötstrumpa skrev:
Hej!
Vi har ett bubbelbadkar som har stått oanvänt i 5+ år. Frågan är hur jag får rent rören ifall det ska användas igen?

Jag har provat att köra med varmt vatten och maskindiskmedelstabletter. Låtit det gå i minst 20 minuter, sedan tömma badkaret, fylla med kallt vatten och köra utan tablett i minst 5 minuter.

Jag har även provat Rör Cleaner som säljs på Hornbach och följt instruktionerna.
Inget av detta biter! Det blir små, små svarta flagor/avlagringar varje gång man kör i gång bubblorna. Jag börjar ge upp, för jag har kört som beskrivet ovan i säkert ett tretiotal gånger över de senaste två veckorna. Någon gång måste det ge med sig, tänker jag. Men icke.

Det är absolut inga stora mängder flagor, utan kanske 10 pyttesmå som syns när vattnet är stilla.

Har ni några andra tips? Är dessa flagor farliga om man badar i det?

Karet verkar inte vara i porslin, utan någon slags stadig plast, så då vill jag inte köra med något starkare medel heller, utifall det förstör karet helt.
Kolla med tillverkaren, bra att ha det skriftligt.
 
  • Gilla
sötstrumpa
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Kolla med tillverkaren, bra att ha det skriftligt.
Sagt och gjort! Det är ett finskt företag som heter Novitek som ligger bakom bubbelbadkaret. Bifogar ett par bilder utifall någon känner igen karet. Jag har ingen aning om vad det är för modell, men skickade med bilderna till Novitek också.
 
  • Vit maskin med märkesskylt "Novitek Whirlpool", skymt av grå kant, nedsutten yta, smutsigt hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tom vit hörnbadkar i ett badrum med kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum, toalettstol, spolknappar, en med klisterögonglädje, vit keramik, hygienartiklar delvis synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
S sötstrumpa skrev:
Sagt och gjort! Det är ett finskt företag som heter Novitek som ligger bakom bubbelbadkaret. Bifogar ett par bilder utifall någon känner igen karet. Jag har ingen aning om vad det är för modell, men skickade med bilderna till Novitek också.
Det är bra med bilder då kan de säkert identifiera badkaret! Bra om du kan ringa dem också, Finland har mycket
hierarki i företagen så ett mail kan ta tid innan det kommer till rätt person.
 
  • Gilla
sötstrumpa
  • Laddar…
Novitek ett familjeägt företag med låg organisation - du torde få ett snabbt svar.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag fick svar supersnabbt från Novitek! :D(y)

Här är svaret:

Thank you for your mail.

I would suggest to buy swimming pool chlorine powder and pour half cup it on filled bath and open the window or switch the ventilation on and after that run the pumps for 5 minutes and leave the water for 30 minutes and then run again the pump for 5 minute.

Then empty the bath and rinse the bath surface.

Chorine is best for cleaning the pipes.

If you manage to clean the dirty off the pipes then use chorine after 5 bath use and pour one tablespoon chlorine and run the pump for 5 minute so the pipes will be clean and this will not happen anymore.
Jag vill helst inte pilla med klorin, men om det är det personen föreslår, så provar jag det. Nu ska jag bara hitta klorinpulver för swimming pools! :sweat:
 
dylika badkar ska rengöras ofta.....mycket ofta. Gör man inte rent det och det blir ståendes oanvänt så kan man lika gärna slänga det....Nog för att det finns medel som rengör men många ggr så måste man mekaniskt komma åt och borsta och skrubba och det är sällan ens möjligt i många delar. Det är därför man ska rengöra ofta för då får inte skiten nån chans att fästa och det räcker med vattencirkulationen i rören.
 
S Stefan1972 skrev:
dylika badkar ska rengöras ofta.....mycket ofta. Gör man inte rent det och det blir ståendes oanvänt så kan man lika gärna slänga det....Nog för att det finns medel som rengör men många ggr så måste man mekaniskt komma åt och borsta och skrubba och det är sällan ens möjligt i många delar. Det är därför man ska rengöra ofta för då får inte skiten nån chans att fästa och det räcker med vattencirkulationen i rören.
Hade vi vetat att det skulle bli så här mycket jobb, så hade vi inte köpt lägenheten :sweat:

TILL ALLA: Jag hittade klortabletter på Bilteam avsett för swimming pool, det borde väl funka?

https://www.biltema.se/fritid/pool/poolvard/klortabletter-1-kg-2000022208

EDIT: jag skrev till Novitek och frågade om tabletterna går lika bra. Man kan aldrig vara för säker!
 
Redigerat:
Jag har samma problem med sådana där flagor i mitt bubbelkar. Det har inte stått oanvänt jättelänge men det blir ju skitigt med tiden ändå. Tidigare har jag köpt Hafas rengöring och det har funkat perfekt förut. Men, förmodligen var det för mycket cancer i produkten så de verkar ha gjort om "receptet" - med resultatet att det inte funkar öht längre. Dyrt som fan är det ändå... :confused: Så nu bubblas det inget längre. Har funderat på andra medel men jag vill inte sabba karet med gissningar.
 
Ännu ett snabbt svar från Novitek :D(y)

Så här skrev dom ang. klortabletter:
Powder will be better because it will melt right away to the water but if the tablets will take long time to melt it could damage the jet chrome covers.

You can remove the jet chrome covers easy and do the cleaning without the jet covers and you can run the pumps without covers also.

Jet cover will open like you open bottle cap.

You can use these tables also but throw away those tables what will not melt during the cleaning cycle.
Så, kort och gott, klortabletter tar för lång tid att lösa upp sig, och kan i mitt fall skada munstycken vid utblåshålen. Pulver är av uppenbara anledningar mer snabbverkande.
 
Går det inte att krossa tabletterna då?

Jag har också ett bubbelbad som jag borde göra rent, så jag följer med intresse....
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
S sötstrumpa skrev:
kort och gott, klortabletter tar för lång tid att lösa upp sig, och kan i mitt fall skada munstycken vid utblåshålen.
Lös upp tabletterna först i en hink med hett vatten typ kokande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.