Någon som kan tipsa om något företag som säljer självhäftande plastfilm med rostfri-look eller aluminium-look?

Köket i min nya bostad är helt ok men jag vill verkligen ha rostfritt utseende.
Kyl/frys får max vara 55 cm bred och jag har inte hittat någon ny kyl/frys i rostfritt som är smalare än 60 cm.
 
Det finns ett märke som heter Gram, dansk bra kvalitet. De brukar ha kyl/frysar som är 55 cm.
Har själv haft en Gram, (55 cm bred) och den funkade väldigt bra. Snygg design oxå.

Finns en som heter KF 300-10 som går att få i rostfritt.

Kolla Gram´s hemsida, på danska iofs. Men går hyfsat bra att förstå ändå ;)
http://www.gram.se
 
Qudan:
På mitt jobb har vi rostfria kylar från GRAM. Nackdelen är att de är vita på sidorna.

Eftersom kyl/frysen kommer att stå fristående vill jag givetvis ha även sidorna i rostfritt.
Alternativet är att bygga in helt och hållet men de enda inbyggnadsskåp jag sett är 60 cm breda :(
 
man kan ju använda täcksidor och bygga in kylen i?
 
Stenback skrev:
Qudan:
På mitt jobb har vi rostfria kylar från GRAM. Nackdelen är att de är vita på sidorna
Om du tittar lite npgare på deras hemsida (jo, jag vet att den är lite rörig) så ser du att de rostfria har även rostfria sidor. Kan eran på jobbet vara några år så de har ändrat på det??
Det bästa är väl att ringa och fråga!
 
Om man nu inte vill köpa nytt, varför inte prata med en plåtslagare som kan klippa och böja till fronter i rostfritt som sedan limmas fast på befintliga dörrar och ev. på sidorna. Blir nog snyggare än plastfilm iaf!
 
jennypenny skrev:
Om man nu inte vill köpa nytt, varför inte prata med en plåtslagare som kan klippa och böja till fronter i rostfritt som sedan limmas fast på befintliga dörrar och ev. på sidorna. Blir nog snyggare än plastfilm iaf!
Rostfri plåt är svindyr... bara så du vet! ;) Alltså inget billigt alternativ.
 

Vad kostar rostfri plåt? Vill ha det till mitt kök!
 
HITTADE DEN HÄR FRÅGAN PÅ ÄNTLIGEN HEMMA:

2002-05-04

Hur får jag ett rostfritt kylskåp?

Hej Anna,
Jag undrar om man kan slipa av den vita kylskåpsdörren så det rostfria kommer fram?
Det är så att jag har ett gammalt träskafferi där kylskåpet står med bredden 55 cm. Nu är det så att ingen kylskåpsleverantör säljer ett kylskåp i rostfritt med bredden 55 cm. Då tänkte jag att man kanske kan slipa av det gamla så att det passar in med den rostfria spisen/fläkten.

Vad bör jag tänka på?

Tack på förhand.
Niklas Gustafsson

Svar:

Hej Niklas!
Visst kan du skrapa bort färgen från ditt kylskåp. Du kan behöva lite tålamod för arbetet går i flera steg. Med en värmepistol värmer du och skrapar bort färgen, ett litet stycke i taget. Ta det lugnt och arbeta försiktigt så att metallen inte blir för varm. Till dörrens sidor använder du ett färg och lackborttagningsmedel. Använd inte pistolen där eftersom du då kan skada gummilisten som håller igen dörren. När du skrapat bort all färg slipar du ytan med våtslippapper. Börja med ett grövre och arbeta dig upp till ett 1000-papper. När du slipat polerar du upp ytan med kromglans. Ju mer du slipar och putsar desto ljusare och blankare blir ditt kylskåp. Den färdigpolerade ytan är känslig för fingeravtryck och stålplåten är inte rostfri. Avsluta arbetet med att rolla över ytan med en oljebaserad klarlack.
Vänliga hälsningar Anna Hörling

Experterna - Anna Hörling

KAN DET VARA TILL NGN HJÄLP?
 
Ja det är skillnad mellan plåt och plåt :)
Skulle misstänka att lacken gulnar dessutom med tiden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.