Hej!

Vi äger ett radhus över fyra våningar inklusive en inredd vind som en familj med många barn lät inreda någon gång på 90-talet. Uppskattningsvis hälften av husen i området har inrett vinden och alla har gjort det på sina egna sätt. Hos oss har de valt att förlänga trappen, ta upp ett takfönster samt två takkupor, sätta element med direktverkande el och fördela utrymmet på två sovrum med snedtak och en skrubb/garderob.

Vi har börjat inreda våningen, men har den kallställd på vintern eftersom vi än så länge bara är tre och inte behöver utrymmet. Vi har dock planer på att bygga om, därav detta inlägg. Tanken är att göra om våningen till en vuxenvåning, dvs samla barnen på sovrumsvåningen (tre sovrum) och ägna vindsvåningen åt oss själva. Där skulle vi har vår säng, min man ha sin speldator, jag skulle ha en fåtölj och egen tv osv. Det känns som ett väl nyttjat utrymme.

Eftersom jag har så bra erfarenhet av Byggahus vill jag höra med er om det är något särskilt vi behöver tänka på. Vi är hemmafixare som gärna gör själva, men utifrån begränsad erfarenhet.

Planen är:

- Installera värmeväxlare så att vi slipper direktverkande el
- Ta bort innerväggen + väggen med dörrarna, och göra ett stort rum (men behålla klädkammaren/skrubben)
- Lägga heltäckningsmatta på hela våningen
- Tapetsera
- Måla en omgång till på all panel
- Bygga någon slags dörr?

Mina frågor:
- Hur kan vi lösa att det enligt denna plan inte finns någon dörr till trappen och att ljudet således kommer vandra upp och ner från oss? Jag kan ibland tänka mig att ha ljuddämpade skynken istället, men det kanske blir tokigt.
- Hur gör man skarven i panelen mellan de två rummen snygg, sedan vi tagit bort väggen?
- Något annat vi bör tänka på?

Tack för eventuell hjälp! IMG_4861.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4864.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4865.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4862.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4857.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Linn
 
  • skiss.001.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skiss NY.001.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4860.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4858.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4862.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4858.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först och främst är kanske att ta reda på om någon av väggarna ni tänkt riva är bärande. Sedan skulle jag ha tänkt om kring heltäckningsmattan, men det är min personliga åsikt och den kan vara färgad av att vi nyligen rivit ut en hel massa heltäckningsmattor från 80-talet... Vad gäller ljudet från trappen borde det väl gå att ta bort räcket, bygga igen där och eventuellt göra en specialare med en hemmasnickrad dörr i rätt form? Det blir kanske inte helt perfekt, men ett sätt att stänga om sig 😊
 
Heltäckningsmattor klistras sällan utan tejpas fast, så ansträngningen för framtida ägare blir liten :) Har lagt en i källaren nyligen och måste säga att det är mysigt. Skulle dock inte ha det någon annanstans än i våra bonusutrymmen.

Det du säger är den rimligaste lösningen, om än lite tokigt med en dörr rakt ut i trappen. Att regla upp en vägg där och göra en dörr känns lite över min nivå är jag rädd. Samtidigt känns det ohållbart att ha öppet, som grannarna har.
 
Går det inte att öppna den inåt (uppåt) istället för ut i trappen? Jag har aldrig reglat upp och byggt en innervägg, men det borde inte vara så avancerat; med hjälp av Google och bygga hus löser ni nog det galant 👍🏼
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.