När jag kastade ut min gamla oljepanna som varit både ved ochbpelletspanna till förmånbför en Nibe luft/vatten så planerade jag att sätta in kamin även i källaren där vedpannan stått. Har letat efter beg kaminer men inte hittat nån (vill inte köpa nått fancypancy) till källarn. Vill också ha en kamin att kunna elda 40cm klabbar och då går många modeller bort direkt.
Det som slog mig va att det kanske va dumt att skrota vedpannan? Iaf min hade ju en gjutjärnskropp i grunden , men isolerad och byggd för att värma vatten såklart. Gamla vedpannor är ju nästan gratis och man kan elda 40cm ved. Vad tror ni om att köpa en beg 25kw vedpanna och strippa den så den värmer direkt ut i rummet? ens nån ide? om ja, vad bör göras och tänkas på?
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Staffans2000
Det är en fasligt dum idé!
Vattenmantlade pannor behöver inte alls den yta en luftvärmande panna kräver för att överföra värmen.
 
  • Gilla
  • Wow
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Tombrittberg
D Dunkadunka skrev:
När jag kastade ut min gamla oljepanna som varit både ved ochbpelletspanna till förmånbför en Nibe luft/vatten så planerade jag att sätta in kamin även i källaren där vedpannan stått. Har letat efter beg kaminer men inte hittat nån (vill inte köpa nått fancypancy) till källarn. Vill också ha en kamin att kunna elda 40cm klabbar och då går många modeller bort direkt.
Det som slog mig va att det kanske va dumt att skrota vedpannan? Iaf min hade ju en gjutjärnskropp i grunden , men isolerad och byggd för att värma vatten såklart. Gamla vedpannor är ju nästan gratis och man kan elda 40cm ved. Vad tror ni om att köpa en beg 25kw vedpanna och strippa den så den värmer direkt ut i rummet? ens nån ide? om ja, vad bör göras och tänkas på?
D Dunkadunka skrev:
När jag kastade ut min gamla oljepanna som varit både ved ochbpelletspanna till förmånbför en Nibe luft/vatten så planerade jag att sätta in kamin även i källaren där vedpannan stått. Har letat efter beg kaminer men inte hittat nån (vill inte köpa nått fancypancy) till källarn. Vill också ha en kamin att kunna elda 40cm klabbar och då går många modeller bort direkt.
Det som slog mig va att det kanske va dumt att skrota vedpannan? Iaf min hade ju en gjutjärnskropp i grunden , men isolerad och byggd för att värma vatten såklart. Gamla vedpannor är ju nästan gratis och man kan elda 40cm ved. Vad tror ni om att köpa en beg 25kw vedpanna och strippa den så den värmer direkt ut i rummet? ens nån ide? om ja, vad bör göras och tänkas på?
Intressant tanke, låt dej inte slås ner av negativa tyckare. Fast en panna är ju dubbelmantlad och risken är väl att luften blir som en isolering. Var med om en äldre man när jag var sotare som fick läckage på sin kökspanna och hade samma tanke som du, att fortsätta elda i pannan, men han tyckte inte att han fick ut någon riktig effekt.
Finns ju kakelugnsliknande eldstäder som byggs i stål och sedan fylls med sand för att få tyngd och ökad värmelagring.
Kanske det går att fylla en gjutjärnspanna med sand, dom är är ju som du säkert vet gjutna i sektioner och går att dela på. Lycka till.
 
Ok tack för svar! Förstår att en vedpanna i sin originalform ej är lämplig. Frågan gällde de iaf äldre konstruktioner med hela gjutjärnskroppar som min va. Ska grunna vidare på det, möjligtvis men kanske blir en kamin iaf
 
Jag ställde in en begagnad morsö 2B standard där pannan stått för att vid behov kunna elda i källaren. Rätt bra när massor av tvätt ska torkas eller jag av annan anledning vill ha lite varmare där nere.

Den tar ju dessutom lång och grov ved, vilket är praktiskt när det blir vrånga bitar som inte går in i husets mindre kaminer.

Begagnade kaminer brukar inte vara så dyra, och i ett f.d. pannrum kanske en rostfläck eller liknande är av mindre betydelse.
 
Jag skulle oroat mig för säkerheten...

Det blir ju klart varmare i konstruktionen om det inte finns vatten runtomkring...

/ATW
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag skulle oroat mig för säkerheten...
Det blir ju klart varmare i konstruktionen om det inte finns vatten runtomkring...
Jajamen. Pannor är konstruerade för att kylas med vatten kontinuerligt. Har man inte denna kylning är det fullt möjligt att elda sönder pannan på nolltid. Hade inte bemödat mig om att testa detta.

Är man ändå på den sidan lagen där man pular själv utan godkännanden så sätt in en Jötul F118 som tar halvmetersved och är konstruerad för att bränna ved. Finns begagnade på Blocket i tid och otid.
 
Ok tack! ska kolla upp jötulen just den modellen har jag inte sett.
 
D Dunkadunka skrev:
Ok tack för svar! Förstår att en vedpanna i sin originalform ej är lämplig. Frågan gällde de iaf äldre konstruktioner med hela gjutjärnskroppar som min va. Ska grunna vidare på det, möjligtvis men kanske blir en kamin iaf
Vi gjorde dåremot om en gammal ctc265 för att demonstrera pelletseldning på en mobil släpkärra och monterade då på 2 st radialfläktar som blåste luft genom de gamla vattenkanalerna. Det blåste varmt o gott men skärskådar man verkningsgraden på en dylik och mot en modern vedkamin så torde det vara en stor skillnad. En CTC265 var ju usel redan i orginalskick
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.