Har ett utrymme där det tidigare har suttit en hatthylla. Tog bort den för något år sedan, eftersom dess placering var dum. I dagsläget står det en Byrå i samma utrymme. Men med lösningen som är nu utnyttjas inte utrymmet maximalt. Så tanken är en garderobsdörr, och sedan in lådinredning eller hyllor nedan, och med hängande kläder ovan.

Nu till det speciella. Öppningen där dörren ska vara är i dagsläget 81 cm, innanför detta (där förvaringen ska äga rum) öppnas det upp med ytterligare ca 30 cm. Detta är anledningen till att jag inte bara vill placera en garderob där, utan vill kunna utnyttja området innanför mer. Det optimala hade varit en dubbeldörr men finner inte detta, med så liten totalbredd. Så även enkeldörr är givetvis ett alternativ. Bifogar bilder på hur utrymmet ser ut. Det stora problemet är alltså hur man ska lösa dörren, då jag inte finner något som passar. Kom gärna med förslag på hur ni hade löst hela utrymmet, och förslag på dörrlösningar. Är medveten om att jag kan beställa mått beställa garderobsdörrar, men eftersom måttet ändå är hanterbart och jag har justeringsmöjligheter nedåt på det, bör det ju ändå finnas några andra alternativ. Vit byrå med en ljuslykta ovanpå och en svartvit bild av en bil på väggen ovanför i ett hörnutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utrymme med en byrå och dekorativa kvistar, väggkonst ovan och föreslagen plats för garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av ett tomt utrymme med grå väggar där en hatthylla tidigare varit, nu övervägs för garderober och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörnutrymme med en byrå och ett vitt hörnskåp med stängd dörr, med bild och dekor ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klurigt…
Skjutdörrar tror jag inte på, det blir för liten öppning (knappt 40cm) om du ska kunna använda utrymmet det till något vettigt.
Ikeas pax-garderob finns i 75cm-bredd, där Ikea säljer 50+25cm luckor till. Möjligen går det att modifiera en sådan eller fixa egna fästen till dessa dörrar och använda, men då är det kanske bättre att hitta 40cm-luckor av annat fabrikat och sätta gångjärn på.
Tygdraperi?
 
Fadai
Kan du inte bara hänga ett snyggt draperi framför? Billigt och enkelt. ok, tvåa på den.
 
Skjutdörrar går tyvärr bort. Blir väldigt liten öppning, precis som du säger. Går inte heller att skjuta in dörrarna in i den delen som blir bredare, eftersom det inte är brett nog.

Draperi är i dagsläget inget alternativ.
 
IKEA:s Billy bokhylla är 80 cm bred och finns med dörrar. Det kanske går att montera med delar av hyllan som karm i öppningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.