Hej!

Vi har köpt ett tvåfamiljshus, där vi sedan ett halvår bor på nedervåningen. Ovanvåningens hyresgäster flyttar i sommar, och då tänkte vi göra om huset till enfamiljshus.

Vi har skissat och skissat på olika planlösningar, och har nu landat i dessa. Vad tror ni?

Lite förklaringar först: svarta linjer är befintliga. Röda linjer är nya som vi tänkte bygga.
Gästrum finns redan på vinden, hemmabio och tvättstuga i källaren.

Vi är två vuxna och två barn, på 1 resp 5 år. De älskar än så länge att vara med varandra och vi har därför planerat in ett barnsovrum och ett lekrum. Tanken är att när de inte vill dela rum längre skall vi göra om det yttre rummet plus kattvinden till ett barnsovrum.

Befintlig bottenvåning:
Bottenplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framtida bottenvåning:
Ny planlösning bottenplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Befintlig ovanvåning (observera att ritningen ej stämmer vid befintligt badrum och intilliggande rum, badrummet är betydligt mindre än inritat):
Övre plan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framtida ovanvåning:
Ny planlösning Övre plan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jag tycker att ni behöver tänka till lite angående sovrumsplanerna så att det inte blir ett genomgångsrum. Måttligt kul för barnet i genomgångsrummet att ha pojkvän/flickvän på besök och så vill syskonet gå fram och tillbaka från sitt rum bara för att störa. Behålla dörren mellan köket och rummet kanske? Det är ju en enkel lösning.

Eller göra badrum där ni skrivit föräldrasovrum, öppna upp mellan hall och kök och ha allrummet där, dela av nuvarande allrummet till föräldrasovrum och korridor?
 
Hej Anna_H! Tack för åsikterna! Ritningen på barnrummen är när de fortfarande vill dela. När de inte vill det längre tänker vi oss en sådan här lösning (se bild från Hus & Hem). Det blir då tyvärr en liten korridor, men det är svårt att undvika.
30127_dela_av_rummet_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köket är ju tänkt att bli ett badrum. Tänker du att vi skall ta badrummet som genomgångsrum? Vi hade tänkt att ha en lyxigt stor tvåpersonersdusch där. :)
Den andra lösningen du nämner har vi inte tänkt på, och skall ta ett funderarvarv kring! Att göra badrum där jag skrivit föräldrasovrum har vi som en lösning, och det går, men inte lika smidigt som att göra om köket. Nackdelen att göra om allrummet till sovrum och korridor är att det finns en öppen spis i allrummet (det är den snedstående rektangeln på ritningen), så den måste i så fall tas bort, vilket vi inte gärna vill.
 
Aha, då förstår jag bättre!
 
E
Ni kan inte tänka er att riva kattvinden intill lekrummet redan nu? Så att väggen kan flyttas åt höger i bild, mer centrerat. Då kan man få plats med varsin dörr från vardagsrummet till respektktive rum.
 
Det kan vi absolut, Emil_K! Då blir korridoren inne i ena rummet istället bara.

Har en alternativ planlösning, lägger ut den när jag har tillgång till min dator!
 
Så! Det här är vårt andra förslag. Fördelarna med det är att det blir ett större kök (med direktutgång till altanen, där grillen står), och att det inte blir några genomgångsrum på ovanvåningen (utan lyxig föräldrasvit!).
Nackdelarna är väl framförallt att man måste dra upp nya rör till kök och ovanliggande badrum, vilket jag inte vet hur svårt (och kostsamt!) det är, jämfört med att bara byta de befintliga. Nedanför köket finns en källare med avlopp, som vi kan koppla ihop oss med. Den andra nackdelen jag kommit på är att det ju signifikant ändrar ursprungsplanlösningen, hur mycket man nu skall bry sig om det. (Originalet ser ut ungefär som nu, utom att bottenvåningen hade ingång ifrån det som på min ritning är matsal.)

V2 Bottenplan.ai.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

V2 Övre plan.ai.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att dra om rör brukar inte vara så väldigt besvärligt och kostsamt när man har källare.

Gillar det nya förslaget skarpt!
 
  • Gilla
Henriettae
  • Laddar…
Här har vi nu funderat på en alternativ planlösning på ovanvåningen. Det blir ett mindre badrum, med tanken att ev göra om nuvarande kök (som kommer bli barnrum) till badrum när barnen flyttar till nedervåningen/hemifrån. Det kräver betydligt mindre renovering i nuläget, men vi tror det kan bli rätt bra ändå?

Skärmavbild 2014-04-18 kl. 10.20.52.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller kanske ännu bättre! Barnrummen blir drygt 10 kvm, allrummet emellan ca 13 kvm. Rummet intill badrummet får bli kontor/hobbyrum, och när stora "jag vill inte bo på samma våningsplan som mina föräldrar" börjar, kan vi ta bort väggen mellan det innersta barnrummet och allrummet, och ha vårt sovrum där - med det andra barnsovrummet som klädkammare! :)

ovanvåning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad roligt! Du föll för den varianten. :)
 
billy_baver skrev:
Vad roligt! Du föll för den varianten. :)
Absolut! Först trodde jag inte det skulle gå, men har mätt igen, och flyttar vi dörren så långt det bara går (dvs precis intill en öppen spis), så kommer dörren hamna i allrummet och inte i ena sovrummet - perfekt!
 
Vi bor i ett tvåfamiljshus (hela). Vårt sovrum är i det gamla v-rummet på ö-vån. Ett väldigt stort rum, det är jättehärligt. Jag skulle inte göra för stora förändringar på bottenvåningen. Det känns lätt konstigt då. Hallväggen är given. Vi har bara trapphushallen och det är inte kul. Men i vårt hus kan vi inte ändra. Vi har valt att behålla köket i det gamla bef köket, men förr hade man matplats där och det har inte vi. I rummet bredvid som är vårt v-rum har vi även matplatsen, det funkar jättebra. Jag vet ju inte hur stort ert kök är idag men skulle ev använda matsalen mer, varje dag. Då blir det ett naturligt flöde ut till uteplatsen ändå. Man kan då välja att kanske bara ha en fin kökssoffa i köket eller kanske 2 sköna fåtöljer. Det har ngr av våra släktingar och det är väldigt trevligt. Ni har ju många rum och det är härligt att sprida ut funktionerna/användningsområdena. Det enda jag skulle fundera på att ändra är ett lekrum på b-våningen. Med små barn (som alltid vill vara där man själv är) så är det väldigt skönt att ha en plats på det våningsplan där man är mest av sin vakentid. Ert bibliotek kanske kunde börja som lekrum/tv-rum? Det har vi och det är super. Leksakerna på b-våningen behöver inte vara ngn annanstans. Man kan skicka in barnen dit efter maten är avklarad och man vill sitta och prata med sina gäster tex. Sätta på en film osv. Lättare att laga mat när barnen är nära men kan ha roligt och det går att träna barnen att leksakerna stannar där. I framtiden när lekrummet inte behövs kan man ju göra om till bibliotek. Böcker kan ju så länge förvaras på andra ställen.

Sista planlösningen för ö-vån är trevlig men barnens allrum är inte jätteanvändbart ännu. Eftersom barnen vill vara där ni är och vakna tiden är man ju mest på b-våningen. Jag skulle satsa på den näst sista istället. Ett härligt föräldrasovrum med trevlig klädkammare och balkong. Vi njuter sååå av att ha ett stort och härligt (lyxigt) sovrum och man behöver all hjälp man kan få att hålla ihop när man har små barn och renoveringar ;-). Kanske tom göra gamla köket till ett riktigt stort och härligt fam-badrum (kanske med ingång från föräldrasovrummet också). Plocka bort gamla badrummet och göra det till ett litet sovrum om det går (vet ju inte storlekarna på badrummet och det angränsande lilla sovrummet). Eller låt barnen dela hörnrummet i ngr år tills äldsta barnet kan tänka sig flytta ner (kanske om 3-5år?). Då behövs ännu mindre ombyggnationer och de kan ju använda det bef allrummet på ö-vån som sitt gemensamma lekrum. Det är ganska skönt att ha ett sovrum som bara (nästan) är för sömn. Flytta upp först och bo in er. Börja med hallväggen nere så kan ni känna in att ha ett stort sovrum och barnen dela det lilla som sovrum och allrummet som lekrum. Kanske passar det er, kanske inte. Jag gillar att inte ändra för mycket utan se om det funkar först på ett enklare sätt.

Ursäkta långt inlägg men jag spånar bara och ni ska ju göra ert hus efter ert levnadssätt. Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter av att som barnfamilj bo i hela tvåfamiljshuset. Vårt är 30-tal och jag gissar att ert kanske också är det. Det är fina hus med trevliga planlösningar som man behöver fundera ett extra varv över om man ska ändra. Kan man tänka om lite så kanske det inte behöver bli så mycket ändringar (ändå bra men billigare och mindre tidskrävande).
 
Redigerat:
  • Gilla
Henriettae
  • Laddar…
Tusen tack för åsikterna Sparris!! Vi drar det ett varv till här hemma, det är ju som du säger aldrig roligt att göra om för mycket om det inte behövs!
Vårt hus är från 1924, men jag tycker det känns mer som ett 30-talshus (pre-funkis). :)
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.