ska byta armaturer i mitt brf, för tillfället har vi återfjädrande tryckknappar på varje plan som tänder belysningen i trapphuset. Men vi vill nu ha sensor armaturer som styrs utav sig själva på direkt ström.

Min fråga är hur får man direkt ström till alla armaturer lättast, så det bara är att byta armaturer sen.

Är det bara att koppla fas från C10 säkring på utgående tandtråd till armatur sen bara sätta sockerbit på resterande gammalt på trappautomaten? Och separera de två trådarna i brytaren och låta strömmen ligga kvar infällt i dosan och sen skruva dit ett lock?

Sitter en sån här trappautomat just nu..
 
  • Trappautomat av märket Theben Elpa 8 med tidsinställning och anslutningar för elinstallation i trapphus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det är ett jobb för en elektriker, speciellt i en förening. Du får lagligen inte göra detta själv.

Principiellt så gör man dock som du är inne på. Koppla ihop L och 3 från trappautomaten med en toppklämma (förslagsvis Wago 221). Om knapparna ska bort isoleras bägge ledarna med toppklämma, för sig, och ett skruvat lock sätts dit. Det är dumt att dra ur några trådar om man i framtiden får för sig att byta tillbaka. Själva omkopplingen gör man lämpligen samtidigt som man byter armaturerna, annars lyser de befintliga dygnet runt.
 
tommib tommib skrev:
Det är ett jobb för en elektriker, speciellt i en förening. Du får lagligen inte göra detta själv.

Principiellt så gör man dock som du är inne på. Koppla ihop L och 3 från trappautomaten med en toppklämma (förslagsvis Wago 221). Om knapparna ska bort isoleras bägge ledarna med toppklämma, för sig, och ett skruvat lock sätts dit. Det är dumt att dra ur några trådar om man i framtiden får för sig att byta tillbaka. Själva omkopplingen gör man lämpligen samtidigt som man byter armaturerna, annars lyser de befintliga dygnet runt.
Yes, är fastighetstekniker åt denna brf för stunden och var väl mest intresserad på hur man i själva verket gör. Och självklar kommer vi sköta det riktigt och ta hit en elektriker.

Så plint 3 är ju ut till armaturer som ja förstår de med tanke på symbolen. Men sen är ja nyfiken på vart den befintliga tändtråden från brytaren går nånstans? Är det in på plint 4?
 
tommib
Ja
 
tommib
Om det är exakt den trappautomaten så kan den för övrigt ställas på konstantljus genom att slå till brytaren på den. Då kan ni byta armaturerna själva utan att göra några andra ingrepp, det är faktiskt lagligt.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om det är exakt den trappautomaten så kan den för övrigt ställas på konstantljus genom att slå till brytaren på den. Då kan ni byta armaturerna själva utan att göra några andra ingrepp, det är faktiskt lagligt.
Såklart! Så dum jag är ser jag ju nu med vippan, tusen tack!

Men då fattar jag principen känns de som och att plint 4 då är styrtråden från brytaren som släpper igenom ström från brytaren till trappautomaten som i sin tur släpper nån typ av spola och skickar ut på armaturerna?
 
tommib
I stort sett ja. En impuls på 4 startar en räknare som räknar ner (eller upp) tiden som är inställd på tumhjulet. Medan den räknar ligger en utgång till och drar reläet (eller triacen) som styr utgången.
 
Panor82
tommib tommib skrev:
Om det är exakt den trappautomaten så kan den för övrigt ställas på konstantljus genom att slå till brytaren på den. Då kan ni byta armaturerna själva utan att göra några andra ingrepp, det är faktiskt lagligt.
Nja undantaget gäller bara ljusarmaturer i torrt icke brandfarligt utrymme inne i bostäder. Ett trapphus är en allmän yta och där skulle jag vara lite mer restriktiv till armatur byte inom föreningen för att vara på det torra.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ah, du har så rätt. Det hade jag helt missat att det kvalificerades med att ljusarmaturen ska vara i en bostad. Intressant avgränsning men ändå rimligt för att täcka privatpersoner som byter lampor men inte släpper igenom mer yrkesmässigt elarbete.

Jag reviderar då tillbaka till att det är lämpligt att ta in elektriker för detta.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.