Fick inatt en smågalen idé om att göra om hela trädgården.. främst framsidan som känns väldigt trist och oinbjudande med sin lilla gräsmatta samt sluttande mark! Dessutom har vi angränsande skogstomt på baksidan, och med stort altandäck så spenderar vi i princip ingen tid på framsidan.

Tanken är att behålla alla buskar/träd, och sedan rama in dem med "kant-sten" som skall placeras i en ring med ca 40cm avstånd från buskaget, totalt är det 5st som skall ramas in.

Sedan gräva bort all trist gräsmatta, jämna ut marken - och istället lägga singel/sten

Dessutom skaffa några stora, snygga, betongplattor av rund modell (sk trampsten?)
som man kan göra en liten gång med från framsida till baksida..

Tips på fördelar/nackdelar med sten/singel i trädgården kontra gräsmatta?

Kommer fortfarande ha hela baksidan med gräs, och eftersom den ligger på en högre nivå så tänkte vi lägga singel fram till nivåskillnaden - och sedan bygga en mur som delar av framsida/baksida

Vad tror ni? :)

Bifogar bilder på nuvarande tomt..

480d3cd6-68f2-4e84-ad38-cd30e0331078.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


c69a834d-61c0-4727-8ae7-f33d6c9f2469.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


9ed3ab12-1f0a-4192-b136-01e6fd085574.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter väl helt ok i mina öron, har sett några tomter med sådan lösning. Ser......propert ut, men möjligtvis lite, jag vet inte, trist.
 
frågan är mer om det blir "mer trist" än som nu med gropig gräsmatta med vissa kala partier?
 
Mycket möjligt, lite svårt att veta. Men är du sugen så kör vettja! Kan ju även bli fantastiskt!
 
Jag skulle nog ha satsat på att få in några större planteringslådor och skapa "rum" med olika mindre odlingar. Höga gräs mot vägen och sen kanske något ätbart i en större låda (120x80 cm typ) med morot, potatis tex.
 
Jovisst. Låter sig göras. Här är lite inspirationsbilder som kom upp när jag googlade "stenträdgård".
https://www.google.se/search?q=sten...vStMPMAhXLBywKHTe6BSgQsAQIJw&biw=1280&bih=867

Som du ser kan det se ganska läckert ut om sten kombineras med växter. Men när det är bara sten är det trist i mitt tycke! Så du kommer inte helt undan detta med växtskötsel.

Sedan misstänker jag att en stenträdgård inte är underhållsfri i längden, dvs att man måste hålla undan ogräs som kommer upp mellan stenarna. Du kanske skulle höra med någon som har stenträdgård om hur skötselkrävande den är.

När jag ser bilden så tänker jag att det som fattas i din trädgård är någon slags avskärmning mot gatan, dvs ett staket eller en häck. Kanske det skulle räcka som åtgärd? Och så kan du fortsätta köra klipparen över din buckliga gräsmatta vilket egentligen inte är speciellt mycket besvär.....
 
Sommartorparn skrev:
När jag ser bilden så tänker jag att det som fattas i din trädgård är någon slags avskärmning mot gatan, dvs ett staket eller en häck. Kanske det skulle räcka som åtgärd? Och så kan du fortsätta köra klipparen över din buckliga gräsmatta vilket egentligen inte är speciellt mycket besvär.....
Håller med, var bland det första som slog även mig. Tror att staket (gärna högt plank) eller hög häck är det enda som kan ta projektet helt i mål.
 
Din trädgård behöver definitivt en del kärlek och jag tycker om dina idéer.

Men om det var jag skulle jag kapa de två stora buskarna på framsidan närmast parkeringen, sätta en häck mot gatan och sedan lägga tiden på att få till en riktigt fin gräsmatta som du redan tänkt. Fast även på framsidan, dvs inget singel. Men stengången runt huset kan du ha kvar.

Tror det skulle bli riktigt tjusigt och lättskött!
 
Jag skulle gjort en en låg stenmur ut mot gatan för att komma upp i en horisontell nivå med nuvarande gräsmatta. Sen ev en topplatta på muren. Se exemplet med trappen. Den är låg men ramar in och gör det snyggare.
http://www.stenbolaget.se/avtackning-granit-ljus.html

Tror att singel skulle bli för trist även om det finns vita/färgade stenar.
Buskarna som är nu är för yviga, isf skulle du byta ut dessa mot buskar som ständigt/mestadels är gröna. Ev låga.

Antingen gräver du ur och gör ny gräsmatta, eller köper konstgräs (du slipper klippa och är alltid grön 😊) eller så lägger du tex tumlad marksten.
 
Kör!!
Vi ska göra så hos oss. Har knappt 80m² med gräsmatta på framsidan och de är väldigt bökigt att klippa.
Om du är orolig för att de ska bli trist tänk på följande : 1. välj ett grus som bryter av mot huset men ändå matchar. Jag hade nog valt en grå singel mot det vita. Tänk på att vita stenar ofta blir gröna efter ett tag.
2. Lägg ut några stenplattor (marksten) där du kan placera krukor med sommarblommor som du kan variera från år till år om du tröttnar.
3. Under buskarna kan du plantera lite vårlökar tex, snödroppar, krokus, vitsippor och/eller tulpaner så att de händer något tidigt på våren.

Ett annat tips är att välja en stor fraktion för att minska ogräsets förutsättningar att gro. Ju men mjöl/småsten det är i desto snabbare tar sig ogräset.

Stort lycka till och jag önskar bilder under och efter arbetet :)
 
Ja ungefär som du skriver hade vi tänkt :)

Några större mörkgrå runda betongplattor dels som gång, men även för krukor etc.

Det lutar åt sten av större dimension, och så även markduk under givetvis!

Tänkte även spotbelysa vissa delar!
 
Låter fantastiskt fint! Lättskött och man kan lägga lite tid på plantera snygga krukor istället för mycket tid på att klippa gräs 😝
 
Problemet med tomtens framsida är primärt avsknaden av en 'rumslighet' som jag ser det. Grannens lastbil på tomten (only in Norrland!) och avstånd i största allmänhet gör att framsidan inte känns inbjudande eller privat.

Så skapa rumslighet genom att skapa en tydlig och förhöjd gräns mellan din tomt och utanför. Sätt en häck, ett staket eller en avlång Attefallsbod som döljer grannens gräsliga lastbil. Skapa en liten mur framåt så att inte minsta barn kan kliva rakt upp på tomten från gatan.

Om det sedan är gräsmatta eller grus eller heltäckande altan framför huset spelar mindre roll. Om det går att räkna hem värdemässigt i Härnösand är också högt tveksamt :( Du får bo kvar lääänge helt enkelt :)
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Kör på (y)
 
Gräver ut för hand, har ingen brådska.. Men tanken är att det skall vara klart i juni :)

IMG_20160507_080542.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.