Hej
Mitt första inlägg och det ska tilläggas att jag är okunnig när det gäller el och kopplingar. Vill mest fråga hur jag lättast går till väga och om det är möjligt utan en total ombyggnad.

Jag har köpt en tvättmaskin och torktumlare som båda levererades med stickkontakter. I badrummet finns förberett för vattenkoppling till tvättmaskin, dock ser eluttaget ut som på bilden. Således jord, nolla och en fas om jag inte är ute och cyklar. Min tanke som okunnig är då att det behövs en fas till för att tillgodose även torktumlare med ström. Går detta att fixa utan att behöva göra en större operation? Går det till så att ytterligare en säkring kopplas i centralen och en sladd dras till uttaget? Centralen syns på bilden. Min önskan är att det istället för som det är nu dessutom ska installeras ett uttag för 2 stickkontakter så att man slipper skala av kontakter på vitvarorna. Går även detta att lösa? Jag har försökt söka i forumet och läsa mig till svaret på min fråga men inte hittat, sannolikt pga min okunskap. Ska tilläggas att jag inte avser att själv installera och experimentera med elen utan överlåta till en elektriker, vill som sagt först få en uppfattning om situationen.

Tacksam för svar!

/Markus
20150826_103112.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150826_103029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150826_103053.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du kan tänka dig att ha kvar anslutningsdosan skall det inte vara ett problem att ordna en tvåfasgrupp som delas upp till torktumlaren och tvättmaskinen. Vill du ha uttag och inte anslutningsdosa måste du såvitt jag förstår dela det på två separata uttag. Det får inte vara ett dubbelt. Måste du kunna köra tvättmaskin och torktumlare samtidigt? Annars är det enklaste att koppla in dem på samma grupp.
 
Tack för ditt svar! Ja jag vill kunna köra tvättmaskin och torktumlare samtidigt. Om jag då vill ha uttag istället för anslutningsdosa hur går det då till att dela upp i två separata uttag?
 
Då får det sitta två utanpåliggande uttag på väggen intill dosan med varsin kabel in i dosan. Jag tror inte att det blir lika snyggt som anslutningsdosan.
 
Det estetiska är inget bekymmer, de kommer vara gömda bakom en tvättpelare :) Okej men innebär delningen att man behöver dra dit en ny kabel (fas) och kan använda befintlig jord och nolla? Och det går att använda maskinerna samtidigt?
 
Hemma hos mig är det en enfasgrupp avsäkrad 16 ampere som matar både tvättmaskin och torktumlare. Så kan man göra om man vill ha ett dubbelt uttag i stället för två enkla. Jag gissar att man kan köra torktumlare och tvättmaskin samtidigt på det viset, men under det sex år jag bott här har jag aldrig haft anledning att prova.

Lösningen med uppdelad tvåfasgrupp borde vara bättre.
 
Okej då låter det som att det är en tvåfasgrupp jag behöver. Hur installeras det? Vilka ändringar behövs göras bland kontakterna och i centralen?
 
tommib
Om du har slang hela vägen från centralen till den kopplingsdosan (vilket det ser ut att vara) så är det enkelt att bara dra i en till ledare. Därefter monterar man två utanpåliggande uttag bredvid och drar in kabel till anslutningsdosan. Det är mycket enkelt förutsatt att röret är korrekt monterat och inte genomspikat/skruvat någonstans. Max 1 timme arbete skulle jag säga. En duktig elektriker är troligen snabbare.

Detta ger en tvåfasgrupp som, om man ska vara riktigt korrekt, ska avsäkras med en tvåpolig säkring. De är dyrare än vanliga enpoliga dvärgbrytare då de är lite mer ovanliga. Så säkringen i centralen måste bytas (eller bara sätta i en ny på slutet och koppla om). Då kan du använda båda maskinerna samtidigt förutsatt att dina huvudsäkringar tål det (vilket de rimligen gör).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för era svar! För nyfikenhetens och lärandets skull: elektrikern kommer då alltså dra in en till fas i uttaget som då kommer dela på samma jord och nolla? Och detta funkar med en tvåpolig säkring?
 
tommib
Ja. Det är dock mycket viktigt att det är en annan fas än den som redan är där. Tar man bara samma fas två gånger kommer nollan bli överbelastad. Detta vet dock din elektriker.
 
Det finns ju en aspekt till man måste titta på om du skall ha uttag istället för den fasta anslutningsdosan. och det är var uttagen kommer i förhållande till dusch/badkar. Lite förenklat gäller att uttag måste placeras minst 120cm från en dusch och minst 60cm från en ev. badkarskant.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Uttaget sitter 35 cm från taket och 75 från där duschkabinen börjar (130 cm från själva duschmunstycket men jag förutsätter att det är kabinen som räknas) Happ, då antar jag att det blir anslutningsdosa som enda alternativ då? Då får jag alltså finna mig i att kontakterna på tvättmaskin och torktumlare måste skalas?
 
tommib
Nej. Om du har en duschkabin så räknar man fortfarande från själva duschmunstycket, med speciella regler för hur man räknar väggen. Se t.ex. Elkos elboken (varning, stor nedladdning): http://www.elko.se/getfile.php/Filer/Kataloger Broschyrer Nyhetsblad/Elboken2015_web.pdf
Kolla på sida 341. Även detta har din elektriker (förhoppningsvis) koll på.

Säkrast är förvisso att ansluta fast i dosan, men jag brukar förespråka stickproppssanslutning på så mycket som möjligt då dagens ellagstiftning gör det olagligt för någon utan behörighet att koppla in/ur apparaterna.
 
Obervera att om du har en duschkabin med kar, så gäller 60 cm från kar kanten (och 120 från munstycket), precis som om det vore ett badkar. Men det verkar du ju klara här.
 
Uttryckte mig inte korrekt, det är duschdörrar som är utformat precis som på bilden med alltså 75 cm från dörrens kant och 130 cm från munstyckets till uttaget som sitter på väggen mittemot. Är det då tillåtet med stickkontaktuttag?
duschhorna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.