Hej.

Har idag en carport med förrådsdel som är ombyggd till hemmagym och uppvärmt med luft luft och dåligt löst med isolering och liknande men håller värmen iaf. 20 grader under vintermånaderna här nere i Skåne.

Taket är enbart tegelpannor på bärläkt och öppet ner i utrymmet. Detta löste jag med masonit, isolering, plast och osb på insidan. Luftspalter och liknande lärde jag mig om efteråt.

Tanken är nu att lägga om taket ordentligt om ca 1 år men jag vill planera redan nu och se om det kan gå att lösas redan i sensommar.

Förrådadelen har takpapp och råspont så tanken är att fortsätta med den lösningen på resten av taket.

Eller finns det bättre/billigare lösningar än råspont för mitt ändamål?

Tänker jag rätt på följande.
Ta bort tegelpannor och bärläkt, återanvända pannorna och den läkten som är fin.
Spika på råspont, lägga takpapp, fotplåt, trekantslist, ströläkt för luftspalt och bärläkt ovanpå det sen tillbaka med pannorna. Vindskivor och plåt.

Invändigt. Spika upp läkt på insida takstolar, lägga upp masonit så jag får en luftspalt längs med hela snedtaket mellan masonit och råspont. Lägga isolering mot masoniten, plasta en spärr, sätta gles och montera osb eller gips mot glesen.

Kan någon som gjort något liknande uppskatta ett pris och tidsåtgång för detta mellan tummen och pekfingret om man tänker att det är 2 man som gör det.

Bilder
Ovanför förrådet
Närbild på ett tak med tegel och temporär lösning av masonit och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mellan förråd och carport, här ser man min tattarlösning som inte håller i längden Hand som lyfter en tegelpanna för att visa undertakets struktur med synlig bärläkt och öppet utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helhetsbilder

Utsidan av en carport ombyggd till hemmagym med röda träväggar och svart tak av tegelpannor, med en stege lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd träfasad på byggnad med vitt fönster och luftvärmepump, tegeltak och stege lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rödmålat hemmagym i carport med öppet tak och tillfällig lösning, stege lutad mot byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålad carport med anslutande förråd och stege mot taket, tegelpannor synliga, i ett hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att fortsätta mitt eget funderande.

Ska jag skippa råspont eller board och istället häfta upp en takduk så det blir tegelpanna-bärläkt-ströläkt-takduk? Sen på insidan taket köra samma sätt som jag redan nämnt med luftspalt byggd på insidan takstolarna mellan duk och masonit och sedan isolering-duk-plast-gles-innervägg.

Eller finns risk för häng på duken så det spärrar luftspalten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.