Hej,

Jag har nyss köpt ett hus från 70-talet med en rabatt in mot husväggen (ingen källare). Jag ska nu göra om rabatten och plantera lite nya buskar och blommor. Jag vet att det inte är optimalt att ha rabatten mot husväggen på detta sättet när det kommer till dränering och liknande, men jag planerar att göra om dräneringen om några år och är ute efter en "quick fix"-lösning som kan fungera i några år.

Jag är väldigt nybörjare när det kommer til allt som handlar om trädgårdsarbete. Jag har börjat att gräva lite som ni kan se på bilden, men jag har några frågor innan jag fortsätter:

1) Borde jag passa på att lägga en platonmatta/fuktisolering mot husväggen när jag ändå håller på? Och hur djupt måste jag i så fall gräva för att detta ska få någon effekt? Hjälper det att gräva ner detta bara ca. 30-40 cm (det är väldigt tung lerjord att gräva i och en ganska lång husvägg där rabatten ska vara (ca. 10 m))
2) Borde jag lägga stenar eller makadam/singel mot husväggen innan rabatten börjar för att undvika att ha jord mot husväggen? Återigen, hur djupt behöver jag gräva för att detta ska ha effekt?
3) Det är väldigt lerig jord, borde jag göra något för att förbättra detta? Det har växt bra här tidigare, allt från pioner till rosor och annat.

Tacksam för svar!

Uppgrävd rabatt med tung lerjord intill ett hus med träväggar, redo för trädgårdsarbete och dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.