Hej. Jag har en fråga gällande bygglov som jag undrar om någon kan besvara eller hänvisa mig vidare?

Jag planerar att bygga ett stort enfamiljshus på en enbostadstomt i Sundsvalls tätort.
Detaljplanens riktlinjer/regler är följande; byggnadshöjden max 6.5 meter, golvhöjden på första plan får inte vara över 1.6 meter, BYA får inte vara större än 25 % av tomtens strl, samt att insidan ska vara redovisat som enbostadshus.

Jag kommer att förhålla mig till detta vid byggnation, saken är bara att jag vill utgå från en parhusmodell, med en dörröppning mellan bostäderna som enda förändring.

Räcker det som förändring, för att bygglovsnämnden ska räkna byggnaden som enfamiljshus/enbostadshus? Eller behöver fler förändringar göras för att byggnaden ska räknas som enbostadshus? Vad tror ni, och vad finns det för vägledande regler och föreskrifter i frågan?
Visa bilaga elritning (1).pdf
Tack på förhand.
 
Varför vill du uppföra ett enbostadshus med opraktisk planlösning?
 
Bygg ett parhus då med en gång, och ha en dörr att öppna mellan "lägenheterna"!

Men om du inte får bygga bostad för två familjer nu, är det väl inte sannolikt att du får göra detta om några år heller?
 
KnockOnWood skrev:
Bygg ett parhus då med en gång, och ha en dörr att öppna mellan "lägenheterna"!

Men om du inte får bygga bostad för två familjer nu, är det väl inte sannolikt att du får göra detta om några år heller?
Du har nog inte läst tråden...

TS: Då måste ju ändå ta bort dörren och bygga vägg där när du skall göra om till tvåbostadshus. Varför inte göra öppningen mycket större från början?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.