Vi håller på att bättra på vårt badrum så smått där tidigare ägare haft lite otur när de tänkt. På ett ställe har de spacklat i övergången mellan kakelvägg och snedtak. Därefter har de målat på spacklet och när spacklet sedan spruckit har de lagt mjukfog utanpå och sedan målat igen. Resultatet är en förjäkla ful bucklig och sprickig övergång. Nu har vi tagit bort denna blandfog och tänkte göra det ordentligt. Frågan är: Hur gör man? Ska det vara mjukfog och ett leende eller ska man använda något annat?
20160109_190359.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



20160109_190410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Mjukfog helt klart
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Tack Åsa Lund och tack ByggaNytt. Nu blev jag mer sugen på att bygga nytt än att snygga till men det får vänta några år.
 
S
sen finns ju dom som listar
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Nu är det gjort (mjukfogat alltså) och det blev ju jäkligt slätt och fint till en början. När det hela härdat ett par dagar så har dick själva fogen sjunkit ihop en aning. Är det något man får finna sig i eller går det att lägga på en ny sträng utanpå den befintliga?
 
R
Redigerat:
Mjukfog brukar menas latexfog och går att måla på och sjunker mycket riktigt om det läggs på i tjocka lager men går naturligtvis att foga på igen.
Silikon går inte att måla på och sjunker inte ihop lika mycket.
 
Har kört med vit byggnadsakryl just för övermålningsbarheten (ska lägga på ett par lager våtrumsfärg). Fogen är inte utsatt för direkt sköljning från dusch, möjligtvis några enstaka stänk. Var det ett korkat val att inte köra med vit silikonfog?

Om jag lägger ett till lager av samma material, är det inte risk att den första och den andra omgången fog delaminerar framöver?
 
Jag använde också latex/akryl just för att kunna måla på så det funkar bra. Inga problem med att foga flera gånger, det kommer inte att gå isär.
 
R
Jag förstår inte varför du ska använda akrylfog i våtrum. Kör med silicon, de sjunker inte ihop och har bättre elastisitet om det rör på sig, samt hanterar vattensprut.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Roland112 skrev:
Jag förstår inte varför du ska använda akrylfog i våtrum. Kör med silicon, de sjunker inte ihop och har bättre elastisitet om det rör på sig, samt hanterar vattensprut.
Jo det var som sagt för att den ska målas över. Nu sitter den där den sitter så frågan är om det är så fel att ha den där att jag måste pilla bort hela rasket.

MS-polymeren ser ju väldigt intressant ut men det blir något att överväga nästa gång. Märkligt att den inte nämndes hos färghandlaren. Den verkade dock inte vara fullt lika övermålningsbar som akrylen (Om Sikaflex 521 sägs "Provmåla före övermålning") så det är ju förstås segt om man har gjort all fogning och sen släpper färgen när man målar över.
 
R
akrylfog är väl vattenlöslig.
 
Roland112 skrev:
akrylfog är väl vattenlöslig.
Det är väl som med akrylfärg - vattenlöslig innan torkning, vattenfast efter
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.