Hejsan!
Jag och frugan gillar ”modern design” därför har vi funderat på att bygga om våran öppen spis till en mer modern konstruktion. Den ni ser på bilden är från -40:tal.
Vi tycker personligen att spisen är aningen stor och utbuktningen tycker vi känns onödig och dessutom tar plats. Vi vill gärna ha den mer rak och stilren. Kanske med glad istället för en kasset.

problem 1: Spisen sitter på en bärande vägg. Alltså väggen till vänster, som ni ser på bilden är bärande vägg.
Går det att bygga om spisen utan att behöva komma åt och påverka väggen på ng sätt?
Vi vill inte ändra väggen, bara spisen

Har ni några tips? Erfarenheter?
 
  • Öppen spis från 1940-talet med utbuktning och kassett, vid en bärande vägg i ett modernt vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ni har en otroligt ball och i mitt tycke modern öppen spis som inte skämmer utan förhöjer rummet.
Själva KEDDYkassetten är ju däremot inte världens vackraste med synliga flänsar.
Mitt förslag är att ni ritar eller tar hjälp att rita en täckning som bara exponerar framsidan på kassetten och som då har den moderna, eller ska jag säga stilrena design som ni eftersträvar.
Även byta designen på ventilen på sidan så det matchar.
Kan ni kanske ta besväret att flytta in kaminen lite längre under kåpan vid behov.

Bygg in den omoderna stereon istället, den är inte vacker, vilket er kamin/öppna spis är :)
 
  • Gilla
Ulf Peter och 9 till
  • Laddar…
Tycker spisen va fantastiskt fin, insattsen hade jag dock tagit bort.
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
Den spisen är modern design och tidlös, låt er inte luras med av tillfälliga nycker utan behåll den.
Tänk långsiktigt istället, mycket fint hantverk/arkitektur har rivits bort.
Hur ni sedan gör med insatsen blir mera en fråga för vad det får kosta och hur mycket ni kommer att elda för värmen.
 
  • Gilla
Johan41 och 1 till
  • Laddar…
hmmm.. Det blir nog så att vi avvaktar med spis peojektet. Kanske kan man göra den ”modern” men ändå behålla den klassiska arkitekturen och designen.
De där med täckning lät intressant. Är det något man beställer löst och löder/svetsar ihop sedan.. Någon som vet vart man kan beställa täckning i olika designer?
 
Inklädnad skulle ett plåtslageri kunna hjälpa till med. Om ni vill kunna nyttja kaminen som värmekälla så ska det utformas så att luften kan cirkulera och även val av material, dvs ska tillåta att luften kan passera.
Även de som säljer kaminer skulle kunna hjälpa er med förslag och priser.
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
Kanon! Ska ringa Keedy som ett första steg och kolla vad de kan rekommendera. Jag kommer nog ändra ventilerna till samma design som beklädnanden/täckningen för att helheten ska bli snygg.
 
Putsa det gula teglet och måla vitt hadde ju och så gjort mycket!
 
Och hellre luftigare ventil än den du har där idag, då det är självcirkulation. Men det blir en avvägning funktion och utseende.
Har sett liknande utsläpp där man skippat ventildelen och istället putsat runt kanterna samt målat.
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
Plåtslagare, smed, men försök välja någon med estetiskt sinne så den öppna spisen, kaminen och den nya täckningen samspelar.
Då den öppna spisen är så fin ska täckningen göra kaminen diskret och vara diskret själv.

Har du TS någon konstnär i din omgivning, försök ta hjälp.
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.